RASUAH OH RASUAH | impianku dalam mimpiku

Sunday, April 3, 2011

RASUAH OH RASUAH

Assalamualaikum..

RASUAH.. masih lagi ada kes rasuah yang melibatkan penjawat awam atau pon badan beruniform kat Malaysia ni kn.. Yang terbaru melibatkan pegawai Kastam DiRaja Malaysia..

Kes melibatkan pegawai kastam ni bukannye siket, ia melibatkan jumlah banyak dan berbilion wang ringgit..


Ini adalah antara sedikit petikan daripada akhbar Mingguan Malaysia.

* SPRM anggarkan RM108 bilion hasil negara lesap setiap tahun akibat perbuatan segelintir pegawai kastam yang mengamalkan rasuah dan menyalah guna kuasa.

* Lebih RM10 billion wang rasuah itu pula dipindahkan secara haram ke luar negara.

* 62 pegawai kastam pelbagai pangkat ditangkap dalam "Operasi 3B" di seluruh negara sejak seminggu lalu.

* Ada juga menerima antara RM100 hingga RM500 bagi setiap borang pengisytiharan kastam (K1) yang diproses.

*Pegawai kastam yang terlibat memiliki akaun bank mencecah setengah juta, kereta mewah, simpanan Amanah Saham Bumiputera (ASB) RM200,000.00 dan jam tangan bersalut emas.

*Akibat tindakan "tangan-tangan kotor" ini, negara mengalami kerugian apabila hasil negara lesap manakala wang rasuah yang diperoleh mereka dipindahkan secara haram ke luar negara.

-sumber Akhbar Mingguan Malaysia 3/4/2011

Banyak lagi kes rasuah yang melibatkan sektor awam ni.. harap penguatkuasa yang terlibat dapat lebih aktif untuk menyelesaikan masalah ini untuk mengelakkan rakyat hilang kepercayaan kepada kerajaan k..

Sory la entry aku ni agak formal.. hehe.. sebab aku NO IDEA LAH... hahaha..

Sekian..


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

6 comments:

mrs.sabri said...

rasuah sana sini..mkn duit haram perut jadi boyot la nanti..huhu..

hanim azhari said...

eerkk..betol la skarang da byk org men rasuah..

nelly said...

banyak rasuah sekarang .
semua nak pakai duit ~

tipah said...

duit itu segalanya. haram halal tu tolak tepi. ish3. manusia. manusiaaa

Miss Tira said...

Baru hari ni tertangkap. Punyalah slow kerajaan kita ye. Benda macam ni kalau nak tangkap hari-hari pun boleh.

Piasara said...

"rasuah...kempen bagai nak rak kat tv tu..hari2,tapi?.."