MENJADI SUAMI DAYUS ATAU SUAMI PENYAYANG? | impianku dalam mimpiku

Monday, May 23, 2011

MENJADI SUAMI DAYUS ATAU SUAMI PENYAYANG?

Assalamualaikum...

LELAKI... semenjak dua menjak ni, acap kali kita terbaca kat mana-mana media tentang kecurangan isteri terhadap suaminye kan.. kalau dulu, semuanya pasal suami ada perempuan lain, tapi sekarang ni dah terbalik lak...

Apa yang aku nak bincangkan kat sini ialah, kepada mana-mana suami yang mengalami situasi ini, apakah tindakan yang sewajarnye yang perlu dieorang laku kan... Memaafkan isteri? Menceraikan isteri? Mendera isteri? Memukul "pasangan" isteri? atau bermacam2 lagi...

Mungkin kepada lelaki yang mengalami situasi ini akan berasa serba salah.. ini melibatkan maruah diri dan juga perlu memikirkan masa depan diri sendiri serta pandangan dari masyarakat sekeliling kn...


Dari apa yang kerap kali diaparkan dimedia2 ialah suami akan menyerang "pasangan" yang menjalinkan hubungan sulit dengan isterinye kn... ada juga kes yang dua-dua dibunuh oleh si suami... adakah ini disebab kan dari tindakan dari luar kewarasan seseorang kerana mengalami tekanan ini..

Bagaimana pula jika si suami terbuka hati untuk memaafkan isterinye?...ini kerana dia masih sayang sangat-sangat lagi dengan isterinye..... apa pula pandangan dari masyarakat kan.. adakah si suami itu seorang yang dayus... Si suami tiada maruah diri?...

Susah jugak nak cakap pasal benda2 cm ni kan.. aku harap, tuhan jauhkan la aku dari mengalami dugaan yang begitu berat ni.. xkire la daripada mana punca nye.. sama ada isteri or suami sendiri...

Sekian...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

25 comments:

Mrs.Yie said...

tu namanya suami dayus la tu..jadi suami dayus ni berdosa tau..tgok je isteri buat salah tp x berani nk tegur..dunia dh akhir zaman,perangai mnusia pun dh jadi pelik2 skarang..

♥Mrs.Eady♥ said...

hurm..walaupun ku dpt suami yg paling sporting didunia tapi tidak sesekali menyalah gunakan kebebasan itu...

bg saya pokok pangkal hati kite & iman kite :)

~nsar~ said...

tak tau la nak cakap.. hanya hati lelaki saja yang mampu jawab..

memang sedih gila baca kisah depa ni semua.. bukan koman spanar.. semua perfect.. tapi nak jugak si bini ni carik orang lain.. sanggup juga tinggal anak2.. tak tau la apa yang depa pk..

bagi aku kan.. bukan dayus.. bukan senang nak lupa pada orang yang kita sayang dunia akhirat.. satu lagi dia pk hal anak-anak..

selalunya kes maaf nii.. si bini ni dah kena balasan yang setimpal dah.. pastu balik pada suami..

tapi jarang la nak dengar.. err tak dengar lagi rasanya..

KAMIHIDUP said...

mintak dijauhkan jela. :)

hawiz said...

hurmm..betol tu..jgn dayus..xmo jd cmtuh..

Khairul Antasha said...

byk dh kes mcm ni skang..

ada suami yg baik sgt..tp isteri buat perangai..mcm tu la sebaliknya..

Puan Kutu said...

tak slh nk maafkan klu btul2 isteri dh bertaubat.tp klu pastu buat lg mmg crik nahas.ceraikan ajer!haha..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

suami curang tu biasa..xda apa yg pelik ..

tp kalau isteri curang..isk isk..ngeri baca..nauzubillahiminzalik..ingatlah jln isteri utk ke syurga ialah mentaati suami..

tindakan suami terhadap isteri curang? ikutlah apa yg telah ditetapkan dlm Al-Quran..

Penulis Bogel (the naked writer) said...

cikgu aku ajar : dunia skang ni kalau kite bercinta jangan bagi 100%. tak kira laki or pompuan...tak kira harta atau perasaan...nanti bile dah terjadi, takde ape yg tinggal utk diri sendiri

cucu umie said...

ayie tak thu ckap apalh bro, yg pasti mungkin sebb kurng kasih syg ko isteri bt mcm tu xpon mmeng isteri dia mengedik mcm gitu.. aduyai, pelik kot.. huhuhu

MaiRa QuEeN said...

kejejuran..kepercayaan..keikhlasan..kesefahaman penting dlam rumah tangga..perkahwinan adalah pernyatuan yang melengkapi segala kekurangan psangan..

lalink7 said...

same laa..harap2 bnda niee tak terjadi dalam kehidupan kita..aminn

Firdnurjue said...

entahla..lelaki n pempuan sama naik jeak skunk..msg2 cibuk nak 'mam luar' lagi padahal yag HALAL da de depan mata...cbuk gak nak cari yg HARAM..aishhhhhh

Liena Cutez said...

kalau dpt suami macam Adam dlm filem nur kasih tu,uiishh..mmg x lepas :P

mykhalis said...

Khalis jujur cakap..kalau wife khalis kantoi bersama lelaki lain.. memang mati Khalis kerjakan..seriusss

deeya said...

tak tau nk komen cemane .. cume berharap mntak dijauhkan dari perkara cmnie . tkotnye nak kawen T__T

DaK CoMoT said...

nak jadi isteri yang baik lagi berhemah di jalan raya..errr tetiba lak annn...hahahaa

mOon jOhari said...

...kalo aku sebagai suami (tapi aku pmpn) aku x kan maafkan isteri aku...aku pernah jumpa org mcm ni...tapi dia maafkan je isteri dia...lantakla...

chii said...

xtau nk komen pape..sebab x alami sendiri..ape pun..tanggungjawab seorg suami itu sendiri utk mendidik isterinya..kalo rasa2 x mampu memimpin..fikir2kan dulu sblm nk kawen ye...amanah yg nak di galas bukan kecik...tp besar..

Blog Gosip said...

ni blog ape ni bro

blog sampah macam penulis senja babi ka

cik azeya said...

entah ek . lelaki kalau dah sayang sangat mmg macam tu ke. sbg perempuan, mmg kena bersyukur sangat dpt lelaki jenis camni. sekurang2nye die tak buang kite bile kite buat salah. jgnlah cakap dayus. sedih je dengar. huhu

::Mastura Zakaria:: said...

suami ni macam nakhoda jugak dalam sebuah kapal..kalau nakhoda dah tumbang...apatah lagi anak-anak kapal...

Mikesvrk said...

ni blog ape ni bro blog sampah macam penulis senja babi ka

Allison Marie said...

xtau nk komen pape..sebab x alami sendiri..ape pun..tanggungjawab seorg suami itu sendiri utk mendidik isterinya..kalo rasa2 x mampu memimpin..fikir2kan dulu sblm nk kawen ye...amanah yg nak di galas bukan kecik...tp besar..

Jeremy Porter said...

tak tau nk komen cemane .. cume berharap mntak dijauhkan dari perkara cmnie . tkotnye nak kawen T__T