WANITA TIDAK BERTUDUNG SOLAT VS WANITA BERTUDUNG TIDAK SOLAT | impianku dalam mimpiku

Thursday, May 26, 2011

WANITA TIDAK BERTUDUNG SOLAT VS WANITA BERTUDUNG TIDAK SOLAT

Assalamualaikum...

TUDUNG... sebenarnye aku xsuka bangkit isu tudung dan tidak bertudung ni... sebab aku perhatikan ramai giler terutamanya blogger lelaki ni suka bangkit isu pasal pemakaian tudung bagi seseorang wanita...

Tapi ntah lah, ni sume hak peribadi masing-masing kan.. tapi aku tergerak untuk membuat entry ini adalah disebab satu komen pada entry aku yang sebelum ni "SOLAT TAK PERNAH TINGGAL, TAPI NENGOK VIDEO LUCAH GAK"..

sumber dari pakcik google :)

Komen / Pertanyaan tersebut dibuat oleh seorang wanita... yang menggunakan nickname PIQAH BAGUS... aku rasa beliau mungkin risau dengan gejala yang melanda wanita zaman sekarang ni kan... komen beliau berbunyi :-

"antara prempuan yg solat tapi tak pakai tudung dgn prempuan yg pakai tudung tapi tak solat, which 1 is better..."

Susah gak nak jawab pasal benda ni kan.. ini kerana sumenya adalah kerja tuhan...kepada yang arif pasal benda ni boleh lah berkongsi ilmu tentang gejala ini yerk...

Sekian..


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

26 comments:

✿ gadis biasa ✿ said...

:))
dulu pernah buat post pasal ni tapi kene hentam sebab i am the one yang tak pakai tudung.maka post tu di remove ke blog peribadi

hmm nanti kite gali semule isi nye dan buat entry..

setuju..?^^

♥Mrs.Eady♥ said...

hurm..penah tgk kat genting awek awek tak pakai tudung baju ketat metat tapi smpai waktu kami solat same-same kat surau di genting highlands...

KAMIHIDUP said...

sekali lagi, ini semua kerja tuhan, siapa kita nak nilai manusia. :)

YAYA AZURA said...

salam kenal ..

susah nak bahas nie..

solat tiang agama..patutnya kalau dah solat semua pun jd ok la kann..

nanibahaudin said...

solat rukun islam yang kedua selepas mengucap syahadah..
juga tiang agama.. kalu x solat tak ada la tiang.. maka runtuh la agama tue.. macam rumah..

bertudung tak semestinya dia tue org islam.. ermm.. paderi perempuan kristian pun bertudung kan? so? dekat mana nak bezakan sama ada dia kristian @ islam?

tak kira la dia tue baik, jahat, sihat @ sakit.. solat tetap wajib bagi dia..

Miss Tira said...

Allah s.w.t menyuruh wanita menutup auratnya dari hujung rambut ke hujung kaki. Allah s.w.t juga menyuruh kita sebagai umat Islam bersolat kerana solat itu tiang ugama. Islam adalah tetap dari segi hukum tapi anjal bermakna ia boleh berubah selagi tidak melanggar hukum yang telah ditetapkan.

Berbalik kepada soalan itu ternyata kedua-duanya salah dan tetap mendapat dosa. Ia tidak melengkapi antara satu sama lain.

Tiada istilah mana lebih baik. Selagi ia tidak melengkapi apa yang Allah suruh selagi itu ia tetap mendapat dosa. Kerana Islam itu indah dan adil.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

ntahla ek..sy pernah terfikir juga psl neh..tp sy fikir mcm ni..kalau dia x bersolat maka semua amalannya yg lain termasuk menutup aurat x dpt pahala kebaikan..tp kalau dia solat dia dah tunaikan satu rukun islam tetapi sbb dia x bertudung maka dapat dosa mendedahkan aurat..x timbul isu siapa lebih baik sbb dua-dua ada bahagian dosa masing-masing..camtulah kut..maaflah kalau ada tersalah..maklumlah sy bukannya pandai sgt dlm bidang agama..

Anonymous said...

assalam..
sesungguhnya SOLAT YANG SEMPURNA itu dpt menghalang seseorang drpd melakukan perkara yg dilarang agama(dosa,maksiat)..wallahualam:)

d_tieah said...

Sokong ape yang rina cakap.. Sekurang kurangnya yang solat tu memenuhi rukun Islam.. Ape ape pun, Allah yang maha mengetahui..

Entry Menarik 1 : Wanita Melayu Akhir Zaman = Wanita Melayu Seksa
Entry Menarik 2 : Ketagihan Facebook??? Ada Ubatnya..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hmmm isu ni mmg berat.. xleh dikata sebarangan..

Solat perkara yg wajib..

kita tau solat itu wajib.. dan kita buat yg wajib itu..tapi apa gunanya jika kita hnya menjaga solat je kan? yg lain xdijaga... apa gunanya kan...

yg bertudung plak.. apa gunanyer sekadar menutup aurat..tapi kewajipan yg utama xdijaga..

senang citer... 2-2 xbagus...

*kita manusia biasa..xlari dari melakukan kesilapan..namun kesilapan boleh diperbaiki..

grOundnUt said...

Allah maha mengetahui..kisah pelacur bagi minum anjing pun sudah tentu di jamin syurga..aptah kita yang naif ni bro..tu semua kerja Tuhan yang Esa..kita ni tak layak nak nilai dosa² orang...@_@

peace289 said...

assalamualaikum...
entri yang menarik,..
teman just nak share 1 video yang ckup bagos mengenai isu bertudung nie...

nie link video tersebut...

http://www.youtube.com/watch?v=cYQcnegaC24&feature=related

selamat menonton dan beramal..

Strept Akiera said...

rasanya x de perbandingan kat situ, sebab dua2 tu berdosa besar, dedah aurat dan x solat. dan dua2 ada azab yg dah ditentukan kat akhirat nnt.. kalau solat, tapi x tutup aurat kalau kat luar, ia umpama org fasik. org fasik ni amalan dia mmg susah la nak diterima. kalau lelaki fasik, mmg x boleh jadi imam solat, malahan x boleh jadi wali.
kalau pakai tudung tapi x solat, tu munafik, selak2 balik sejarah nabi mcm mana nabi klasifikasi ciri2 munafik, peluk islam tapi hnya solat disiang hari.
which one better? semestinya yg bertudung dan solat...

cik azeya said...

tak reti komen kalau melibatkan islam. sebab diri sendiri lintang pukang. hahaha

Piah Becok said...

both is important.

selagi mata bukan muhrim melihat aurat, selagi itu berdosa walaupun tak tinggal solat.

walaupun menutup aurat, tetap cela bila solat ditinggalkan. sedangkan sudah diberitahu bahawa solat itu tiang agama. solat itu penyembuh hati. solat itu penghalang maksiat.

kesimpulan, dua2 tak bagus.

terbaru--> SECEBIS DAGING DI MATA KAIL --> .download.

Mista Alvis said...

Skrang ni mcm2 jdi...

Cik Miela said...

-kalau pasal laki dok komen pompan x pkai tudung, rasanya laki x peranah pun pakai tdung sbb tu dok kata tuh..hehe

-kalau x pkai tdung tp rjin solat nanti lama2 pkai tdung gak

-kalu yg pkai tudng tp x solat tu glgn munafik

NuSaNa NoSa 91 said...

solat dan pakai tudung (menutup aurat) tu dua2 adalah kewajipan.. xde mana yg lebih baik atau x.. baut dua2.. huk3~ =.="

p!q4h b@guss said...

woa.... trus dijadikan satu entry tu bro.. thanx ya sbb mention namaku di disitu..sebenaqnya persoalan ni dh lama aku pikiaq, tapi tak terluah pun

Puan Kutu said...

nak komen macam tira ncik betty..dieorg dh komen.huhu..

vampire's lovex said...

hmmm x tahu na komen apa .kalau tanya ustaz2 mesti ada yg jwab,patot nye solat tu dah boleh tahan diri dpda buat bnda2 mcm tgk vdeo lucah,x pakai tudung kan.. so mybe dari solat la nak kaji..huahhh pndangan je ni.....

cucu umie said...

solat and pakai tudung itu dua2 penting sebab itu adlh kewajipan seorang wanita untuk menunaikan kewajipannya yang telah segariskan oleh islam..

Terbang Bersamaku said...

Solat tue tiang agama, ia wajib dilaksanakan oleh semua umat Islam...
Menutup aurat dengan sempurna juga wajib bagi seorang wanita, demi menjaga maruahnya..Seharusnya seseorg gadis itu perlu menjaga Ibadahnya dan menutup auratnya..Penpdapat sy itulah yg sebaik-baiknya..

Anonymous said...

klu pakai tudung tp xsmyg=xpaham agama sama gak dgn xpakai tudung tp smyg=xpaham agama gak, persoalan nye kenapa nak dibandingkan dgn dua2 org yg xpaham agama ni? cuba bandingkan dgn pakai tdng, tutup aurat,blaja agama kan bagusssssssss

Anonymous said...

Setuju

nabil said...

perempuan tidak bertudung tapi bersolat
rasa nak nangis terharu plak!!
((oh my girl types))