BERAPA LAMA NAK IKAT TALI PERTUNANGAN???? | impianku dalam mimpiku

Friday, May 6, 2011

BERAPA LAMA NAK IKAT TALI PERTUNANGAN????

Assalamualaikum...

BERTUNANG... nape aku tibe2 cakap pasal pertunangan ni... adakah aku ingin bertunang xlama lagi... hahahaha... bertunang ke bendanye... duit pon terkapai2 lagi nak cari.. kerja tetap pon lom ada lagi kan...

Sebenarnye sekarang ni member2 aku yang sebaya ngan aku sedikit demi sedikit dah melangsungkan pertunangan... so, kat sini aku nak boincang kan pasal, berapa lama kah tempoh yang sesuai untuk mengikat tali pertunangan????

gambar hiasan dari pakcik google

Orang cakap semasa dalam tempoh betunang ni adalah darah maniskan... so makin ramai orang yang berminat dengan orang yang bertunang ni... maka lebih lama tempoh pertunangan tu, makin banyak la cabaran dan dugaan nye yerk...

Ape yang aku perhatikan kebiasaanye masyarakat kita mengikat selama setahun je kan... ada gak yang ikat satu hari je kerana ingin mencukupkan syarat2 adat melayu ni... ada gak yang sampai 4 5 tahun sebab takut terlepas ke tangan orang lain...

Pandangan ko orang cm ne ek... apakah tempoh yang sesuai untuk mengikat kan tali pertunangan ni yerk... kepada yang berpengalaman ni seperti CINTABUNGA dan NANASAHIR yang ngah darah manis ni.hehehe... sila2 lah kongsi dengan orang yang belom betunang cam aku ni yerk...

Sekian...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

26 comments:

Nurul Atiqah said...

3 bulan biasa lau tempoh orang bertunang ne..lau lama2 x manis org tgk:)

grOundnUt said...

kawan aku sampai 3 tahun...tp sometimes, lama² pon ok gak...tapi bagi aku...ada rezeki kawin je lah...^^

Alin Marlini said...

bertunang jangan lamer2 Top..byk dugaannyer. Seelok-eloknye...hari ni bertunang..esok kahwin..hehhe

Momo Chan said...

kalau momo, momo nak bertunang 3 bulan je..hehe

chii said...

lg cepat lg bagus..dlm 2-3 bulan..org kata dugaan dlm bertunang lg kuat =)

Piasara said...

"bertunang ni sebenarnya tempoh utk saling kenal mengenal..tp itu dulu,dlm dunia skrg ni tk relevan lg sbb dah lama kenal...so tk yah lama2 lah...kang lama2 macam2 hal pulak sbb kata org ms tgh bertunang ni darah manis?"

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hmm..klu nak bertunang ni..xyah lama2... x elok.. tapi klu cam cikmoon ni.. senang je.. klu de rezeki..ada jodoh.. terus nikah je..xyah tggu lama2.. kan senang keje.. dapat jimat duit skali..

Mrs.Yie said...

bertunang seelok2 nya 3 bulan saja..

CahayaCintaIlahi said...

dulu cci bajet nak tunang 2 thn
tp mcm lama kan skrg cci bajet
tunang 6 bulan je ;)

kAmi dAn mEreKa said...

kalau kite, paling sekejap pon 6 bulan lah, at least cukup masa nak sediakan semua benda.

kalau lame pon setahun je la. hehe kang lame2 takut jemu pulak, ;)

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

bertunang jgn lama²..takut x jadi..

YaNa YassiN said...

hurmm !! bertunang lelama pun dugaan banyak, ...

KAMIHIDUP said...

pagi bertunang, lepas zohor dah nikah, kejapkan, wahaaa.

diera_syadiera said...

cm diera ngn asben 1 tahun..dlm tempoh tu hanya ALLAH je yang tau pe yang kami alami n rasai..pokok pangkalnye.. nawaitu kite kene betul ^_^ insya'allah semuanye akan bejalan lancar..x kira lah bp lame pon nk tunang...

Azlan The Type Writer said...

kurang setahun la elok....

Liena Cutez said...

sebok duk cter pasal nikah la, tunang la, kawen la...top bile plak ? ;)

Ecul said...

sedih yob teman dengar pasal2 tunang ni..teman baru jek putus tunang..sthn jek tmpoh tp dugaan sangat besar..apa2 pun jangan lama2..

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ said...

ahaks... tengsss top... tempoh b'tunang tu depend la pd psgn sndiri, takyah nk kelam kabut sgt... Duit dah cukup je jalan arr :) tp jgn le smpai tak cukup b'tahun²..lemak arrr! :P



Marilah mari... heheh :)
Buat sunitkan BOTOX pada blog, yeahhh! cantik dah. heheh, Jemput masuk.. :)

mOon jOhari said...

muda lgi la ko ni nk kawen2...cari duit byk2 dulu dik taufiQ ye...

bg aku 6bln 2 sgt nice...masa yg cukup utk prepare persiapan majlis...

Khairul Antasha said...

top, apsal eh.gmbr dua org kat atas tu selalu menempek kat entry2 awak?

jgn tunang lama2... :)

Miss Tira said...

Kalau ikut hukum Islam apabila seseorang wanita menyetujui lamaran seseorang lelaki seperti "Awak, saya mahu jadi suami awak nanti. Awak setuju tak?" kalau wanita itu setuju ia sudah pun bertunang.

Puan Kutu said...

pada sy setakat setahun ikat tu ok la..jgn tunang lma sgt,byk dugaan.sy dulu tunang 3bln jer terus kawen..:)

lalink7 said...

xde idea nak komen sini sbb xpenah bertunang..tp masa sis nnt..sis tunang dalam beberapa jam je kot leps tue trus nikah..afdhall..eehehe

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

bagi nanasahir..kalau ada duit...ikat sekejap pun takpe.... sebb da bertunang ni ada je dugaan nye... mcm nanasahir sekarag..dugaan untuk mengumpul duit amat payah..so, sebelum bertunang, pastikan da cukup duit untuk majlis sekali..lagi senang....kankankan.. bestnye kalau dpat khwin bulan ni gak..pak hal ej duit takde..hehehhe

shereena said...

klu family sy,dorg x bg tunang lama2..x baik kata nye..hahaha..

*47!k@# said...

peh,,xde pengalaman..tp pndpt ika brtunang ni depends pd wit poket laa kan~lau mabeles cpt2 la nikah..tp lau pokai nk nikah cmnenye..