MEMAKAI JAM TANGAN DI TANGAN KANAN ATAU KIRI? | impianku dalam mimpiku

Monday, October 10, 2011

MEMAKAI JAM TANGAN DI TANGAN KANAN ATAU KIRI?

Assalamualaikum....

JAM TANGAN.. adalah suatu objek yang amat penting pada zaman sekarang ni... dalam dunia teknologi ni, masa amat penting.. setiap saat dalam hidup kita ni amat berharga..

Di sini, kepada yang biasa memakai jam tangan aku nak tanye pandangan ko orang la.. ko orang pakai jam tangan pada tangan kanan or tangan kiri ko orang ye :)

Benda ni nampak remeh temeh kan.. tapi korang rasa ada beri kesan pape x kepada diri seseorang daripada cara pemakaian jam tangan ni?.. kalau ada pun bagi aku adalah, tahap keselesaan je la kan..

sumber google

Dari segi pandangan sudut agama lak, aku rase masih ramai lagi yang masih keliru tentung hukum pakai jam tangan ni... daripada sumber yang aku jumpe, dalam islam tiada istilah mane yang lebih afdal pakai jam tangan pada sebelah kanan atau kiri.. para ulama menyamakan konsep pemakaian cincin oleh baginda nabi muhammad SAW kerana pada zaman nabi belum ada lagi jam tangan...

Para sahabat nabi pernah terlihat nabi memakai cincin di sebelah kanan.. tapi kadang-kadang juga nabi akan memakainye sebelah kiri.. maka tiada sunnah atau nas-nas yang menunjukkan kelebihan cara pemakaian perhiasan diri ni kan :)

Kesimpulanye, bagi aku la, terpulang kepada masing-masing untuk cara pemakaian jam tangan ni kan.. yang penting memberi keselesaan dan tidak mengancam keselamatan diri kan.. dan yang paling utama bukan cara pemakaiannye, tapi cara pemakai menghargai dan menepati fungsi jam tangan tersebut.... :)

Sekian..

p/s : aku dah 5 tahun xpakai jam tangan.. xtau la kenapa.. hehe :)


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

21 comments:

Tentang Kita said...

sya pakai jam sebelah kanan....seingat sya masa mula2 pakai jam dulu belah kiri entah camner leh tukar pakai belah kanan

MaiRa QuEeN said...

MQ xleh pkai jam la..nnt jam tu mati..hahaha

Khairul Antasha said...

mula pakai jam ms kecik dulu..pakai sebelah kiri..pastu bila tukar sblh kanan.. & skang ni x pakai jam..hehe

Adylia Qarissa said...

dulu suka pakai jam tangan kanan sebab bila nak jwb exam senang jer nak tengok jam sambil menulis :)

sekarang lebih selesa pakai tanga kiri sebab bila nak masuk dapur tangan kiri tak seaktif tangan kanan :)

:: Mrs.Eady :: said...

dah lame tak pakai jam sebab jam rosak :(

chii said...

chii pakai tgn kiri..sebab rasa rimas plak kalo ada brg kat tgn kanan..sebab nya nnt nak menulis semua..

anamizu said...

aku slh sorang yg pakai jam
tgn kanan..dulu aku pakai belah
kiri..pastu aku pakai belah
kanan..dan aku rasa cool pakai
belah kanan..hahaha :P





luv,
cik ana

Pia said...

"lebih afdal pakai disblh kanan kan...tp akak selesa di sblh kiri...akk pun dah 6 thn tk pakai jam..tp tiba2 minggu lps cik abang akk hadiahkan jam tgn pulak..."

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

dulu maera suke pakai jam tgn kanan, sebab tu jam selalu kena tukar asyek calar aje. =) skrg pakai tgn kiri.

PinKy MoMMa said...

prefer tgn kiri sebab kalau kanan akan digunakan utk menulis slalu terentak rentak..jadi tak selesa :)

nak makan pun rasa mcm berat je tgn kanan tu huhu..

Shaherah said...

shera pakai jam sebelah kiri.. Dari dulu sampai sekarang.. Jam shera akan pakai tangan kiri.. Shera tak suka benda melekat2 kat tgn kanan..

ikatankasihku said...

kene biasakan pakai, baru biasa nanti,.. :)

grOundnUt said...

Kebiasaannye di tangan kiri, tapi tak pula menjadi masalah kalau pakai di tangan kanan .. yang penting kita pandai tengok jam .. hehehe

afiqazizan said...

biasa saya pakai jam tangan dekat tangan kanan..tapi ni dah nak dekat setahun tak pakai jam tangan ni..hehe.

tiEra said...

always pakai jam kat tangan kiri..selesa:)

♥ Elin ♥ said...

kiri kanan sama jer..x der beza pun./

MOK&SONS said...

eden tukar2 ikut mood..ehhe

Lya Colours said...

wa tak pakai jam. hehe

siti kektus said...

5 tahun? giler lama.

aku biasa pakai jam belah kiri. kalau pakai kanan rasa janggal giler. ;)

Zaid said...

Saya telah pakai jam di tangan kanan sejak 18 tahun lalu. Pergelangan tangan kanan lebih besar berbanding kiri jadi jam dipakai nampak fit di tangan kanan. saya suka sangat pakai jam ketat2 best.

tequilaxosa said...

Saya suka pakai 2 jam....kiri dan kanan.....rase selesa dan yakin..kakakaka