MUHASABAH DIRI : HIDUP INI BAGAIKAN SEBUAH RODA | impianku dalam mimpiku

Sunday, October 16, 2011

MUHASABAH DIRI : HIDUP INI BAGAIKAN SEBUAH RODA

Assalamualaikum...

KEHIDUPAN..... Ingat lah wahai rakan-rakan, kita bukan nye akan sentiasa berada di atas... so, bila ada di atas tu, cuba lah bermuhasabah diri, dan pandang orang yang dibawah tu.. dan kena sentiasa ingat dan beraggapan, suatu hari nati, orang yang dibawah itu akan sama level dengan kita atau pun lebih tinggi dari kita...


Berada dipuncak, tidak semestinye kita berkuasa mutlak.. kuasa orang bawah mungkin lebih kuat daripada kita.. nasib kita semuanye ditangan mereka... tunduk dan patuh tidak bermakna takut... melenting tidak bermakna berani.

Kesimpulannye, jangan lah terlampau bangga diri bila kita ada sesuatu kelebihan dari orang lain, mane lah satu hari nanti, keadaan itu akan terbalik... jadi, ingat-ingatlah sebelum diri tu terkena.. kerana kehidupan ini ibaratkan seperti roda... sekejap di atas, sekejap dibawah..

Sekian..

IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

15 comments:

syafiqakarim said...

aha.hidup kejap atas kejap bawah.kalau asik atas,nanti lupa diri.kalau asik bawah tanda kena usaha lagi.

entah.sebetulnya aku dah penat nak hidup.

Lya Colours said...

betul tu.. dlm hidup ni, kene saling ingat, senang tak selamanya senang, susah tak selamanya susah.bila kita berada di puncak, jgn senang lupa diri, kalau jatuh tergolek, rasakannn

Puan Kutu said...

tapi susahlah nak tengok org atas yg tak pandang rendah org bawah.sedangkan kerja semua orang bawah yang buat..nasiblah jadi org bawahan.berlagak tak bertempat nanti tuhan balaslah.hehe..

Chuu Muqhlis said...

orang yg kat ats tu kene la ingt jugak sebab selalunye seseorang tu berada di atas sebab sokongan org2 di bawah.
sekian,

~nsar~ said...

bukan takat kelebihan.. tapi jgn bangga jugak bila ada keburukan...org sekrg bangga tonjol keburukkan...

NuReLLe said...

hikhik...memula tgok gmb tu ingt ikalan tayar goodyear..:P

Ezad Skytech said...

kita takkan selalunya berada diatas...hidup ni ibarat roda..mungkin satu hari nanti kita berada dibawah..sape tahu kan..

AININ SURAYA said...

lumrah manusia . tepuk dada , tanya iman =)

ikatankasihku said...

adat dunia memang begitu..bila dah terduduk nanti barulah kesedaran itu dtg dgn sendirinya...

suha said...

hidop ni unexpected(betol ke eja?)..apepon sentiase la pndg ke bwh tatkala berada di atas (^_^)

anamizu said...

betol3..aku setuju..
tp sllunye kan kalo
yg dok kat atas,jrg dh
nak ingat2 masa susah..
bukan nak kata xde,tp
JARANG la =P






luv,
cik ana

nazirah said...

betul betul betul !!
sangat setuju


p/s : tak smstinye selama2 nye kte di atas ;)

MOK&SONS said...

itulah hakikat kehidupan..

PinKy MoMMa said...

itu la namanyer kehidupan dik..yg penting jgn kita lupa bila senang..sebab susah akan datang menyapa ;)

puanbee said...

ye bagi akk tak de atas , tk de bawah sama je manusia ni