ORANG MELAKA KUAT MAKI | impianku dalam mimpiku

Tuesday, March 1, 2011

ORANG MELAKA KUAT MAKI

Assalamualaikum...

MAKI... aku rase kalo orang melaka sndiri baca tajuk entry tu pon, dieorang xkn hentam ak kn.. ntah2 tersenyum or gelak besar lg ada la . haha.. ak pon sendiri orang melaka tulen okay..



Betol ke orang melaka ne kuat maki.. bagi ak btol kut.. tp zaman sekarang ne, ak rase sume orang kt malaysia ne memang kuat maki hamun pon.. sume same je.. haha.. cume orang melaka je menonjol sket kut..

Ak pernah dok kt beberapa negeri cam melaka, jhr, KL, n terengganu. bagi ak sume tempat ada orang yang kuat maki.. cume mase kt terengganu je la, ak nampak bahasa dieorag lembut sket.. ada member2 terengganu mula2 terkejut gak bile ak ngan member2 ak ngah borak2 tibe2 je kuar bahasa mencarut..dieorang ingt kiteorng gadoh ke ape.. :)

tapi, walaupon dh menjadi kebiasaaan, kite perlu gak nengok tempat kn nk bergurau kasar tu.. jgn la depan orang tua2 or depan orang yang dihormati cam guru, mak bapak, orang yang berhormat kite cakap lepas cm tu.. kena gak jaga adab tu kn..

apa-apa pon, bile dalam satu masyarakat tu perlu ada sifat saling memahami k.. bak kata pepatah orang2 muda melaka.. " kalau xbleh kena maki, jangan lah dok kt melaka yerk".. :)

Sekian...

IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

59 comments:

Syazwani Jalal said...

huhuhu.. tp xsmsti mlaka kn?

ade gk org lain ngeri lain lg la kuat maki.. heeee :D

Eza Ridzwan said...

hahaha...
sentap tauu sapa org melaka..
seb bek akak org kedah..
gegege...

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

depa memg biase ckp kasar..kalo kite mungkin terkezut kot dgr..hehe~

yang comel,
Khumaera Ismail

b a m b a m ' s said...

bukan kuat maki..for me dorang macam mmg ckp style gituh kot.. ehehhehe..kasar ckit..

topimagine said...

syazwani >>> sume orang malaysia kuat maki kn :)
kak eza >>> sy orang melaka gak.. xsentap pon... huhu
khumaera & bambam >>> tol tu, kire tu lah loghat orang melaka lah senang cter.. hahaha :)

Nurfazilah Cipa said...

yeke??xtau la lak..huuu~

Mot said...

cepat jee ekk k.eza tu komen.kompem xde keje tu.

topimagine said...

cipa >>> xpernah berkawan ngan orang melaka yerk :)
abg mot >>> huhu.. kak eza ngah mengamok ngan tokey carwash tu :)

Piasara said...

"ada jugak pernah dgr macam tu..ntah ler..Tapi tak mustahil lah kalau dah dr kecik dh terbiasa dgn keadaan yg mcm tu..maka jadilah mcm tu..cth melalui teladan kan..mana mungkin ank2 yg membesar dlm keluarga yg ckp lemah lembut boleh jadi kasar pulak..Kalau pun keluarga tu dok melaka..tp gaya ckp lemah lembut sopan santun..ank2 pun akn ikut..bkn sbb melaka atau penang ker apa.."

Zalin said...

salam..
aku orang melaka..
orang melaka x suka maki pun..bagi orang melaka, kata-kata tu hanya bertujuan untuk bergurau..kalau orang melaka keluarkan kata-kata kasar, reaksi muka mereka bersahaja. x nampak betul2 berniat untuk maki orang. tapi orang negeri lain mungkin terasa bila bercakap sebegitu. kalau duk Melaka, baru tau la camne orang Melaka. Semua baik2 je..

Mot said...

len x wat entri Org Kedah yg suka mengamok. sbb xnak dengar ckp somi. biar dia terasa. k.Eza ko tuh memg gila sikit orgnya. <- kompem aku tido luar mlm nie!

r-mean said...

org teganu pun cakap kasar

topimagine said...

piasara >>> memang btol tu pon sara.. didikan dari keluarga mencorak hidup anak2.. tp zaman sekarang ne, pengaroh rakan sebaya lagi kuat n cepat melekat dengan diri anak2.. lagi2 dari keluarga yang sentiasa dalam kesibukan :)

topimagine said...

zalin >>> tol tu.. ak pon orang melaka pure.. adat ar cakap bahasa kasar2 ne kn... bukan kita niat nk saje2 maki2 orang.. heheh. dh memang cara kita.. selalu wat member2 dr tmpat len slh fhm :)

topimagine said...

abg mot >>> hehe.. abg wat la entry cm tu.. biar kak eza tersa sket :)
r-mean >>> hehe.. xtau la pulak.. yg sy jmpe kebnykan nye ckp lembut2 je :) kecuali dr certain2 daerah kt trngganu tu je la :)

paan sabri said...

betul tu bro.. kadang2 lawak jugak dengan dorang. kasar jadi kasau, gegar jadi gegau, lancar jadi ape? haha.. ni respond aku plak, dengan experience aku dok melaka..


orang melaka cakap kacau?

Cekodok said...

kalo tak biasa dengar memang la panas je telinga.. bagi orang melaka sendiri rasa mende tu biasa je.. dah kebanyakan mcm tu.. dah jadi biasa la... ye tak...

topimagine said...

paan >>> haha.. tu baru melaka pure namenye...thankz coz give me good feedback k :)
cekodok >>> tau xpe.. member ak pernah kecik ati sebab bahasa indah orang melaka ni :)

risa said...

hehehe..suku sakat saye memang dari melaka..pior melaka...ekekeke
derang bukan kuat maki cuma bahasa derang kasar..tp bagi derang menda tu biasa...contoh eh: lahabau ko...oiit hidup lagi ko ye
sampo betul lah ko neh...hehehehe

Finaz Jaafar said...

slalu dgr owg melaka ni gurau kasar
anyway :
http://www.1tube.my/video/1884/BLOGGER-IDOL-ANJURAN-TIAFAZUNIA-KINI-BERMULA
(memerlukan anda view and komen banyak2 ! )

topimagine said...

risa & finaz >>> tol tu.. bahasa je kasar.. tp hati baik tau :)

marshmallow said...

hehehe bukan kuat maki lah. mungkin cakap lepas.
tapi sape yang dah faham tu, memang akan faham :)
dah biasa :)

Nonie said...

xjgk kot..hehehe.sy ade kwn ngn orng melaka,die lg ckp sopan dr ktaorng...haahaha

risa said...

betul tu...hati baik wooooo...kalo saye datang sana balik kg..wahhh makanan meletop2 tu..rumah comel2...suke lah ngan org melaka...destinasi pertama cuti2 mesia every year tauuu:)

topimagine said...

marshmallow >>> hehe..kira ckp lepas ngan makian la tu kn .. :)
nonie >>> maybe kwn nonie tu kacukan ngan negeri len kut.. huhu (just joke k )
risa >>> ye ke.. melawat melaka bererti melawat malaysia.. senang2 singgah la umh top k :)

RastaMat said...

lahabau hamlau celangau rembau kerbau

KHRLHSYM said...

betul2 tapi memaki suka2 je. bukan memaki marah2 kot. haha

topimagine said...

rasta >>> baruangsat, pukimaktiew dll.. hehe frasa2 terbaru :)
khrlhsym >>> yup.. btol tu bro... maki2 manja orang kt.. :)

Mallisa Nadia said...

Memang pon.. tapikan tak sah kalau duduk kat melake tapi tak pandai cakap melake..
Ingat lagi kalau mase sekolah dulu.. pade setiap ayat mesti ade sial..hahhah..
"jap lah sial..bodoh ar sabau boleh tak sial.."hahha tapi yang kene sial nie senyum je.. tak terase pon.. :P

nelly said...

eh ? yeke ?
hehe ...
lain orang , lain ragam .
lain negeri , lain loghat .
(ok , tak ada kena mengena .)

topimagine said...

nadia >>> hehe... tau xpe.. kire kalo kena sial ke, bdh ke, dh rase cm satu kepujian lak kn :)
nelly >>> i agree with u nelly :)

fyna said...

btol e?
hehehehe...



saya org selangor..

iqbal esa said...

org johor kuat maki gak...tapi ati baek kn topek kn..hahaa

.::cintabungablogspot::. said...

uppss... terase jugak aku wehhh.. :P

topimagine said...

fyna >>> memang btol pon.. kalo fyna ada member2 org melaka tau la .. :)
iqbal >>> yup.. orang jhr nye maki pon leh thn gak. cm iqbal comey sorang ne :)
cintabunga >>> bagos la kalo terasa.. haha :)

Warna Warni Kehidupan said...

1st time dengar memang sentap beb..tapi lelama okey je..tak kenal makanya tak cinta ye dok..^_^

Rie said...

kalo tgok balik kgkwn n cikgu2 aku dr melaka
mmg betul la entry hang ni..hehe
dah berbakul2 makian aku terima
tp xpe, aku steady je..haha

Qaseh dalia adelia said...

mak aiii ade gajah kat sini
haha mmg sume negeri ade yg kuat maki.. teganu mmg lembut bahase eceh atas org2 jugak ... hihi

bunga said...

mmg dah cam tu..bila sama-sama negeri xkan rasa pom perbualan itu kasar..

chii said...

bahasa dorang je kasar..tp dorang xde la maksudkan sgt pun..

chii penah stay melaka 6 thn..mmg memula agak terkejut gak..tp lelama ok da..

takat lahabau,tu sumer biasa je...ahaha..ops

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

rasenya diorang bukan niat nak maki kan ? tapi cume bahasa tu je kasar cket kan ? huhu

topimagine said...

wwwk >>> tol tu.. dh kenala baru tau betapa bestnye kena maki kn :)
rie >>> hehe. bagos lah dh leh time.. jgn sentap k :)
Qaseh >>> wah.. kaseh ne orang terengganu ke.. :)

topimagine said...

bunga >>> tau xpe.. hehe.. dh jd bhsa pasar pon :)
chii >>> kalo dh dok melaka tu adat ar kena maki kn... :)
mawar >>> tu bukan makian la.. tu hanya pujian je... huhuhu...

Miss Tira said...

Bergurau pun kena pandai juga Top. Tak semua orang boleh terima gurauan yang kasar sebab setiap manusia ada nilai sensitiviti masing-masing. The best way adalah "Bila kita cakap baik dengan orang, orang pasti akan cakap baik dengan kita juga". :D

Reckey Philemon said...

barua lahabau lahanat..org jepun pun kuat maki gak..

topimagine said...

tira >>> hehehe.. btol tu tira.. top dh jmpe bnyk pon orang yg xleh time cara orang melaka ni :)
reckey >>> ko ne jepun la sangat bah.. orang sabah pon same je la reckey boyot!!!.. hahaha

deem said...

kuat maki ke?tak pasti sebab tak pernah duduk di melaka.tapi pernah ada pengalaman ofismate dengan orang melaka.dorang bukan maki tapi cara dorang cakap kasar.macam orang jepun.hehehe...kalau tak biasa boelh sentap.pigi masuk toilet nangis sorang2..hahaha!!

Applepinkcomeyy said...

dulu kat asrama, sy satu bilik dgn budak melaka, perghh hari2 kena maki.. haha :'D

mrs.sabri said...

org melaka suka sangat sebut LAHABAU..apa makna tu?akak terkejut besar bila dengar biras akak (perempuan) yang memarahi suaminya dan menyebut perkataan LAHABAU.. -terkejut sebab akak dengar perkataan tu bunyi mcm memaki hamun je..betul ke?

mrs.sabri said...

top,sekarang diaorang dah berpisah dek kerana suaminya tak tahan hari2 kena dengar perkataan2 mcm tu dari isteri dia..si suami pulak org terganu..alahai..kesian anak2 yg tidak bersalah menjadi mangsa keadaan..

topimagine said...

deem >>> hahaha.. so deem selalu la nangis dlm tiolet ek :)
apple >>> mengerat kn lagi silaturrahim bersama sahabat2 .. huhu :)
kak mrs sabri >>> ye ke kak.. cian nye die.. sepatut nye isteri kena hormat pada suami kn.. lahabau tu cm lahanat gak kak ..

Encik Blogger said...

mmg dgr cm kasar tp lame2 rase ok je.. member aku bdk melaka dah kawin.. aiseh..

mrs.sabri said...

ooo lahabau tu maksudnya lahanat rupanya..patot laa..

kak long said...

menyumpah-nyumpah ni pekara biasa bg org melaka..
kita yg kurang dengar pasti terkejut....!


realiti nya husband kaklong pun keluarganya orang melaka...dah biasa dengan sumpah seranah ni...huhuhu!!!

topimagine said...

encik blogger >>> ingat orang melaka xleh kawen ke ha!.. hehe
kak mrs. sabri >>> yup kak.. lbh kurang la :)
kaklong >>> hehehe.. hope rumah tngga akk xde pape mslh k.. :)

Dilla Nur said...

bukan kuat maki kot..tapi bahasa tu kasar sket je..huhu...sedar la jgk pasal ni..hehe...sbb ada membe asal mlaka...tp disebabkan bnde tu dah natural bg org mlaka so xyah la nak amek ati ke hape...juz accept it..stiap tmpat ada cara die seniri :)

ohmegood said...

darah jebat kowtt:)

Anonymous said...

huhuhu..msti best dok ganu kan?
awek lawa2..tp khamis mlm jumaat x bley karoke..hahaha

Anonymous said...

cipa >>> xpernah berkawan ngan orang melaka yerk :) abg mot >>> huhu.. kak eza ngah mengamok ngan tokey carwash tu :)