FAKTA TENTANG PENGGUNAAN PERKATAAN BYE DAN ASSALAMUALAIKUM | impianku dalam mimpiku

Monday, October 10, 2011

FAKTA TENTANG PENGGUNAAN PERKATAAN BYE DAN ASSALAMUALAIKUM

Assalamualaikum...

AYAT- AYAT... beberapa hari lepas aku dapat satu mesej dari member baik aku tentang fakta cara menggunakan perkataan bye dan asalamualaikum dalam penulisan kita... xkire sama ada dalam SMS, blog, fb dan sebagainye...

Aku xtau la sama ada ko orang pernah terdengar pasal benda ni ke x.. kalau yang belum tahu tu sama la kita share kan nye ye...

sumber google :)

----------------------------------------------------------------

Perkataan "BYE" adalah jarum sulit kristian yang bermaksud di bawah naungan pope (paderi)..

Jangan menggunakan perkataan "akum" ataupun "askum" sebab ia membawa maksud "binatang" dalam bahasa ibrani (yahudi)...

Semekom bermaksud "Celaka Awak" ...

Salam pula bermaksud "Selamat Tinggal"

Kesimpulannye, seelok-eloknye gunalah perkataan "AS-SALAM" untuk singkatan kepada perkataan ASSALAMUALAIKUM...

(aku ada gak search kat google tentang perkara tersebut.. dan aku terjumpe gak pasal benda ni : RUJUK SINI )

----------------------------------------------------------------

Aku hanya berkongsi sahaja apa ilmu yang aku dapat.. tapi aku yakin mesti ade certain-certain golongan akan berkata pasal benda remeh temeh ni pon nak kecoh ke... terpulang pada masing-masing kan..

Kita sebagai manusia ne perlu ingat mengingati antara satu sama lain... "jangan pandang kepada orang yang bercakap, pandang kepada apa yang orang tu cakap kan"...

Sekian...



IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

19 comments:

puanbee said...

ada jugak sebab tu sebut daa~

Unknown said...

salam maksudnya mati tak tepat...salam dan as-salam membawa maksud yang sama iaitu salam sejahtera kalau tak silap

Unknown said...

maaf..silap ayat..bukan salam maksudnya mati tak tepat..yang betul salam maksudnya selamat tinggal tak tepat

Anonymous said...

sebelum ni biasa saya ada guna perkataan assalamualaikum dengan bye dekat blog..sekarang dah takde dah.

Izwa Kamaruddin said...

yup..akum makna dia 'celaka ke atas kau'..

akak pergi kursus 2 minggu lepas ckp psl benda ni la..so yg terabaik adalah assalam or assalammualaikum..

LydSunshine said...

Salam... Sekadar berkongsi pendapat je.

http://lydsunshine.blogspot.com/2011/01/salam-assalam-akum-assalamualaikum.html

yuyu arissa said...

good info... sekarang ayu nk say As-salam kat owner belog ni.. :D

Klu ayu tuka "bye" kepada "tata" takpe kan...

boleh la ek?

Unknown said...

chii pernah terbaca pasal isu ni ..tp lupa kat mana.
penggunaan 'salam' da memadai.menggantikan assalamualaikum.

=)

Chuu Muqhlis said...

thnks sbb ingtkan psal bnde ni., penah terbaca dulu.. :)

anamizu said...

aku pon penah baca psl ni..
aku jugak p search ceramah2
ostad2 kat u tube psl isu ni..
ada ostad yg bersetuju 'salam'
dah memadai utk shortform :)





luv,
cik ana

terpatrisinarabadi said...

akak pun ada info ni.. tq mengingatkan... :P

Cik Bambam said...

selalu guna salam jek.. :)

Unknown said...

dulu2 mekom , mekom . sekarang dah tukar .. Assalamualaikum ..

Fazleyatul Aini said...

erk ! aku selalu guna salam. huhu

grOundnUt said...

Bro..penah gak tahu pasal benda ni dah kecoh banyak kat dalam FB..tapi kan, aku ada plak terbaca dekat kereta mayat...bagi aku..ada logik gak ape brader kereta mayat ni cuba sampaikan..tapi terpulanglah yer, aku hanyat berkongsi..^^"

http://keretamayat.blogspot.com/2011/02/salam-atau-akum-solat-atau-sembahyang.html

antzgirl said...

info yg bagus

ct kektus said...

hm. aku pernah dengar masa dulu2. tapi biasanya aku gunakan salam je. ;)

Akak Kembang said...

good info top..terpulang pada masing2..

Unknown said...

tapi tak bermaksud..banyak perkataan sama tapi maksud berlainan..tak ada masalah yang penting niat.