CUSTOMER ALWAYS RIGHT???? | impianku dalam mimpiku

Monday, June 27, 2011

CUSTOMER ALWAYS RIGHT????

Assalamualaikum..

CUSTOMER... kepada yang xtau, sekarang ni aku adalah seorang cashier di pasaraya giant melaka.. so ari2 aku dapat menghadap pelbagai kerenah customer ni.. ada yang ok.. dan ada banyak yang hancus....

may be dieorang xperasan kerenah dieorang ni kadang2 ada menyakitkan ati orang lain.. same la cam aku kalau jadi customer... mane la aku perasan aku ada menyakitkan ati orang lain ke x kn... :)

Ape yang aku tau.. setiap perniagaan di dunia ni akan mengikut konsep "customer always right".. bagi aku bos bagi setiap perniaagaan tu yang akan mengikut secar mutlak konsep tu kan.. bagi pekerja2 lak ikut la keadaan... sebab pekerja pon manusia biasa... tahap kesabaran ada batasnye...


Nape aku citer pasal ni.. sebab ari tu aku ada gadoh ngan customer ni... indon ... nak jadi kan cerita datang lah 3 orang indon ke counter aku nak bayar.. yang first beli barang dalam 15 ringgit... bayar RM50 sekeping... mase bagi main campak jer duit dengan duit yang bergulung2 tu.. aku cool lagi..

Second.. beli barang Rm2.60 bagi RM50 sekeping.. aku cakap la elok2 xde duit kecik ke.. pinjam la kawan tu... die cakap xde.. pastu campak duit RM50 tu... aku mase tu memang ngah panas.. tapi cntrol lagi..

Third.. tu aku tanye ade duit kecik x.. sebab aku nengok barang die pon siket je... die ngan berlagak cakap "xde la"...die cakap lagi.. kalau xde nak wat cm ne kan... ne je duit yang die ade... xkan nak suruh customer g tukar dulu lak.... aku pon memang dh xleh tahan lagi. aku memang melenting ar waktu tu.. aku cakap kalau dah sume bagi duit besar kire ko orang ne dah cukup kaya la ek... (ada lagi ayat2 yang terpaksa dirahsiakan..)

pastu die suruh aku scan barang die.. aku teros halau die g counter sebelah... mase die dh setel tu, die membebel la sorang2 sebab member die lagi dua tu dh blah pon... aku kejar die.... rase cam nak tumbuk je muka die... indon ne memang kurang ajar siket.. nasib bek security tahan aku.. kalau x dah cnfrm aku kena pecat ari tu..

Die wat aduan kat customer services.... orang customer service ada tanye aku.. betol ke dieorang tu memang kurang ajar... aku malas nak panjang cter aku ngaku je la yang aku salah.. aku xtau la dieorang terima ke x aduan tu...

k la... tu je aku nak cerita.... kesimpulannye tahap kesabaran seseorang ada had nye.. dan hormat menghormati perlu ada dalam masyarakat kita.. jangan jadi bangsa yang xbertamadun...

Sekian...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

17 comments:

Lieyda said...

sy blaja bsnes. customer is a king. haha tp klu dpt customer bangang mcm tu, baik tumbuk je la kah3

Cik Mimie said...

haha..ye2, customer always rite.. pe yg die nk kite kna ikut sbb die kite pnye revenue..p, lau cm indon ni..sekeh je pale..

Cik Miela said...

klu blh sy xnak jg cahsier, pening tgok duit,haha..cukup la kat sekolah 2 3 kali jd bendahari, salau kena maki,dugaan....

nazirafarahinomar said...

dorang ni slalu wat masalah. bagi jek siku. haha. sabar je lah yekk taufiq. istighfar evrytime rasa nak marah. Insyaallah..

Aflina Affandi said...

mmg customer always right tapi ikut logik mmg tak tahan perangai

kpah k-poh said...

kalau dah banyak kerenah..tak de right right dah dik oiii...

honey bee said...

kalo sy kena time jd cashier dulu awal2 sy soh g kaunter lain sebelum sy naek marah...haha

♥ Elin ♥ said...

oooo ko ler rupernyer yg gado ngan induun ehh....hahhahahhha
duduk jer malaka tp aku giant blh kira dgn jari ah bile aku g..

weehh asal ko sepakk jer die....indunn x seda diri tuh..bikin hal jer..

M Fizan said...

sabar2..memang ada orang tak reti hormat kesabaran orang lain..kita nie jangan melenting..ingat yang darjat seseorang lelaki dinilai sejauh mana dia mampu mengawal kemarahannya.. chill, bro! :)

Anonymous said...

Sabar2. Bende kecik je pun nape nak marah2. Pasal duit tu dah kalau diorang takde duit kecik nak buat camner. Lagipun tak semua org boleh senang2 nak bagi pinjam duit kat member sendiri. Mungkin kita ni melayu dah memang oversensitif bab2 hal campak mencampak. Bangsa bertamadun? Lain bangsa lain caranya jadi bersabarlah teman.

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

kepada cik anon : kalau pasal hal campak mencampak aku nak oversensitif, confirm la ari2 aku gadoh ngan customer... bile mulut seorang dah cukup celupar... dan anggap diri die je betol... tahap kesabaran seseorang pon leh tercabar... wat pengetahuan cik anon kat entry ni aku xcerita semuanye k.. btw.. thankz atas nasihat tu.. aku cukup menghargainye... :)

Mrs.Yie said...

trademark kastemer olwes raik tu dah x leh pakai dah.. :)

:: Mrs.Eady :: said...

slogan tu patut x boleh digunakan tau..sebab even cutomer diaorg tetap manusia..kiter pun manusia...

siti kektus said...

bagi je sepenampar dua kat dorang, baru dorang tau, hukhuk

kadang2 kite pon pernah guna wet rm50 nwat bayar barang sikit, tapi nak wat camne, mmg tak de wet kecik, huhu

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

customer ni kdg-kdg mmg buat kita pening kepala..kalau akak dulu ms jd cashier (fast food) dpt customer yg bnyk songeh akak panggil manager akak jer hehehe..

mOon jOhari said...

...eeiiii..kurang ajr betOi dia....berani ek dia buat sayangku taufiQ mcm nih...kihkihkih...laen kali ludah dlm mulut dia!

chii said...

huh..kalo chii pun berangin...lgik2 klo org luar.

mcm chii plak.ada kadang2 tu customer beli kuih 3 keping..tp byr seploh inggit..kalo da kul 7 lebih ok la..ni awal2 pg..baru nk start niaga..haishh