ORANG BUKAN ISLAM BERTANYA : KENAPA DALAM ISLAM LELAKI BOLEH KAHWIN EMPAT? | impianku dalam mimpiku

Saturday, August 13, 2011

ORANG BUKAN ISLAM BERTANYA : KENAPA DALAM ISLAM LELAKI BOLEH KAHWIN EMPAT?

Assalamualaikum...

KAHWIN EMPAT... kita sebagai umat islam perlu lah sentiasa berhati-hati dan menggunakan ayat yang yang sesuai bile orang yang bukan islam bertanya kepada kita tentang islam untuk mengelakkan tanggapan buruk dan kemushkilan dihati mereka kan...

Semalam, semasa aku traine seorang budak cashier yang berbangsa cina untuk menjadi cashier pada hari raya anti aku mendapat satu soalan cepu emas...

Die tanye aku, kenapa dalam agama lain xde istilah boleh kahwin banyak tapi dalam islam dibenarkan untuk lelaki berkahwin sampai empat.... perghhhhh... terkesima jap aku.. ape aku nak jawap ek.. aku ne bukan lah kategori dari golongan pendakwah, tapi kita sebagai umat islam kita perlu sentiasa menerangkan tentang islam kepada orang bukan islam jika ditanya....

sumber google : salleh yaakob dan empat orang isterinya


"Akhirnye, ape yang aku leh jawab ialah, pada zaman dahulu, semasa empayar islam sedang meluaskan agama islam kepada manusia terdapat ramai wanita-wanita yang tidak bernasib baik.. ada yang miskin, ada yang ditimpa penyakit kronik... ada yang wanita yang kehilangan ahli kluarga disebabkan peperangan.. so, kepada orang lelaki, bertanggungjawab untuk melindungi mereka... dalam islam, lelaki dan wanita yang tiada apa2 ikatan haram untuk duduk bersama atau terlampau rapat antara satu sama lain.. so, jalan terakhir, islam membenarkan lelaki berkahwin sampai empat untuk mejaga kebajikan wanita-wanita yang malang ini dan melindungi mereka tanpa menimbulkan fitnah dari orang ramai..."

Aku xtau lah adakah jawapan aku tu dah cukup kuat atau tidak.... aku nak mintak pandangan ko orang lak cam mane yerk untuk menangani situasi cam ni.... hope kepada yang arif tentang perkara ni dapat membantu ye...

Sekian..


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

23 comments:

Lya Colours said...

amoi kat office aku selalu tanya
kenapa ada je perempuan yg x pakai tudung, tapi you all pakai tudung. ada yang pakai skirt, sexy2. hah memang x bleh nk jwb ok. huhuhu

fairuz said...

sebab nabi muhammad dulu kawen untuk menjaga wanita yang tidak bernasib baik. ada juga di kalangan isteri baginda yang janda. tp skrg ni org lelaki kawen 4 kebanyakan sbb nafsu lps tu tak adil lps tu bercerai berai. sekian kbai haha

miErah halim said...

kalau saya la,
saya akn jawab same mcm Top.

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ said...

ko pon mesti de impian cmtu kan top:)

Cik Bunga ditimpa eksiden, huwaaa.. sedihhh :(

~Cahaya Hati~ said...

soklan cepu mas..
setuju ngan jawapan top tu...
=)

ikatankasihku said...

ada betulnya awak jwb macam tu, tapi bermadu tu sakitnya utk org perempuan

nazirafarahinomar said...

terbaiklah top! Ehehe.
yg ada kawan tanya pasal perempuan sexy2x tu, boleh jawab, ada sesetengah dr mereka cetek ilmu, n masih x faham. n ada jugak yg dah tau, tp nafsu lebih menguasai diri dia.

siti kektus said...

kalau aku blur kot masa tu. hukhuk

siti kektus said...

tapi, kena jawap gak kan. ajawapan paling simple aku leh bagi, nak bantu org pompuan yg susah. ;)

AliaJustea said...

betul lah jwa[an tu.. di sunatkan kahwin 4 bukan sebab nafsu semata-mata..tapi niat membantu yang susah..

Syakir Rahman said...

ni jgn ckp bukan islam..org islam pon kdg2 xtaw apa function diberi kebebasan utk berkahwin 4...hahahah

ct odah said...

aku pn slalu dpt soklan cm si lya kalers tu...tkesima tak tau nak jwab ape...

Puan Kutu said...

boleh kahwin 4 tp ada syaratnya..bkn sbb nak ikut nafsu dan nak suka2.klu mampu,blh berlaku adil n nak bg perlindungan kpd wanita mmg dibolehkan.terutama janda,utk membela nasib mereka.tp skang nie yg kawen lebih semuanya sbb nafsu jer! nak huraikan lebih2 sila pegi tanya ustaz or ustazah.sekian..hihi

Mrs.Yie said...

dapat pahala besar kalau lelaki bujang kawin ngan ibu tunggal..hehe..top..ko x teringin ke nak kawin ngan ibu tunggal?hehehe..pahala besar tau.. :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

org lelaki skarang nk kawin bnyk biasanya sbb nafsu..pilih artis..yg cantik..comel dan sexy..

kalau akak terkedu jugak kut kalau ada non muslim tny camtu..

Anonymous said...

Cmne kalu dye tanye lagi,

Itu zaman dulu, kalu skrg knape islam masih benarkan kawin 4 sedangkan isteri sorang pon da becerai berai lagikan 4. Pastu, dulu boleh la, perempuan xde education sangat, hanya tau menurut suami je, tp skrg perempuan da banyak da bekerjaya, pres lagi tu. kenape nk turut gak cakap suami? nape x sama rata je (xperlu turut sgt ckp suami)

- Ingin Tahu & Memahami -

Anonymous said...

ku bangga dgn agama ku..xyah kawen 4 pon still blh tolong org..:-D
Adam derma 1 jak tulang rusuknya..bukan 4..:-)
peace no war..

VS Collection said...

dunia sekarang nisbah lelaki dan peremupan sgt berbeza sekali, dan kalau semua lelaki kawin 1 , maka ada perempuan yang tidak dapat kawin kerana lelaki semua dah akwin, so bila lambakan perempuan berlaku, maka akan terjadilah perbuatan maksiat antara lelaki berkahwin dan perempuan yang tidak berkahwin dan gejala2 yang tak baik, so kahwin 4 adalah solution yang diberikan Allah taatla kepada manusia dimana perempuan lebih dari lelaki. so semua lelaki dan perempuan boleh kahwin dan mengelak melakukan maksiat, islam menggalakkan berkahwin hanya satu iaitu tidur dengan perempuan hanya seorang yang dikahwininya dengan sah, kalau orang bukan islam selalu mengadakan hubungan seks lebih dari 4 perempuan. Islam hanya 1 dan haram hubungan seks tanpa perkahwinan. bila banyak hubungan seks bebas berlaku maka byklah penyakit akan datang. so orang islam lelaki limit boleh rtido dengan isteri yang dikahwininya secara sah iaitu 4 orang m, dan orang bukan islam boleh kawin 1 , tetapi boleh juga tido dengan perempuan lebih dari 4. Dan jika ditanya pula kenapa lelaki boleh kawin 4 tetapi perempuan tidak boleh. inilah jawapannya yang tak seberapa dari saya, contoh ada 4 tokey, 1=tokey minya , 2 tokey susu, 3 tokey kicap , 4 tokey sos, , dan ada 1 botol kosong dan kesemuanya 4 tokey ni memasukkan product masing2 kedalam botol kosong tersebut dan tiba2 product yang terhasil dari botol kosong tu sangat laris dijual dipasaran, agak2 siapa yang berhak keatas product abru tersebut, adakalh tokey kicap ataupun tokey minyak? siapapun tak boleh jawap soklan tersebut, so macam tu juga perempuan jika 4 lelaki meniduri perempuan tersebut dan jika perempuan itu mengadungkan anak, tiada siapa yang tahu anak itu anak lelaki yang mana 1. kalau lelaki yang kahwin dengan 4 perempuan , sudah tentu lelaki itu tahu itu setiap isterinya yang mengandung itu adalah anaknya.... =)

joko handalan said...

walau lelaki dihalalkan utk berkahwin sebanyak empat kali adakah si isteri tidak akan merasa terguris...walau pun ia dihalalkan kerana perempuan juga pastinya mempunyai perasaan...si suami gembira tetapi macam mana dengan perasaan si isteri??

Anonymous said...

Skang ni kan perempuan lebih ramai dr lelaki( banci 2011). Dulu ya lah perempuan ramai coz lelaki mati berperang. Lagipun kitA masih boleh tlg kaum hawa tanpa kawin, bg keje ke. Kesian kat hawa

jessica talun said...

bukan k tuhan mncptakn mnsia itu scra brpsag-psgn ..tapi knpa islam boleh bkhwin smpai 4 orgs skligus ..prmpuan dcptkan dri tulang rusuk lelaki .n tulang rusuk hnya ad 1 rite ?? hati juga hanya ad 1 ..adkah diatara kalian mmpnyai 4 tlg rusuk n 4 hati ? knpa nabi muhammad boleh bkhwin rmai iaitu lbihh dari 4 .jwpn nyaa hanya utk mlndgi para wanita ??pelik ??tidak ad cara lain k ,klaw nk mlndgi wnta ?msti khwin k ?.nabi muhammad tu tuhan k ?? dan knpa orgs islam klaw nak baca doa msti ad teks ditgn ..?tak kan lahh doa puns kna ad teks .bkn k ap yg kita doakan itu adlah timbul dari hati ..dan bukan bdsarkan teks ??

seindah dandelion said...

Salam sejahtera, jessica. Anda betul, manusia dciptakn scra bpsg-psgan. Mksud bpsang2an ialah mkhluk yg blainan jntina. Antra lelaki n prmpuan, antra jntan n btina bg haiwan. Utk pgtahuan anda, islam sbnarnya x mgalakkn bkahwin 4. Jika anda kaji n btanya kpd org yg lbeh tahu, dlm kitab alquran, surah annisa' ayat ke3 ada myatakn, "...bkahwinlah dgn ssiapa yg kmu bknan, 2, 3 @ 4. Akn ttpi jika kmu bimbang x akn blaku adil, maka bkwinlah dgn seorg shja. Yg dmikian adlah lbih baik spya kmu x mlakukn kezaliman". Sy x plu jelaskn mgenainya sbb ayat ni mmg jelas. Sy yakin anda seorg yg bijak. Rasulullah(nabi muhammad) bkn lah tuhan. Baginda(beliau) adalah psuruh Allah spertimana nabi isa. Pkahwinan rasulullah lbeh lama dgn bmonogami(seorg istri) iaitu slma 25 tahun. Sdangkn bginda bpoligami(lbeh 1 istri ) hnya 10 thun. Bginda slalu mrindui saat2 bginda mpunyai hnya seorg istri. Monogami adalah sunnah bginda yg lbeh utama diikuti bbanding poligami. Akn tetapi umat bginda slalu mgutamakn poligami atas sbb nafsu. Mereka adalah org2 yg x plu anda jdkn sbgai pnanda atau simbolik agama islam. Harap anda faham. Rasulullah bkn bpoligami atas sbb nafsu smata. Ksemua istri bginda adalah janda kcuali aisyah(istri ke2). Janda2 yg dkahwini bginda bkn nya muda2 lg. Kbykn yg sudah tua. Ini adalah utk mlindungi kaum wanita. Jessica, cba anda bygkn, anda dh tua n tlah khilangan suami. Anda rasa lbeh slmt tggl seorg diri @ ada org yg mjaga n sntiasa mgambil tahu akn anda? Sy pasti anda inginkn sseorg utk mlindungi n mnemani anda pd usia bgtu. Rsulullah sgt smpurna akhlaknya. Bginda sgt mghormati n mlindungi kaum wanita. Klau rasulullah bkhwin rmai atas dasar nafsu, pastinya bgnda bkhwin dgn anak2 dara sj sbgmana sbhagian lelaki pd msa kini. Utk mjaga n mlindungi sseorg wnita, anda rasa siapa yg patut pegang peranan tsbut? Peranan seorg suami? Atau kawan? Atau org luar? Zmn ktika itu blum ada yg mnubuhkn pusat plindungan wnita atau ibu2 tunggal. Jd rasulullah mmilih peranan bgnda sbg suami utk mlindungi mereka. Bginda sgt bsikap adil kpd istri2nya. Llaki zmn skrg xkn mampu bsikap adil sbb tu Allah limit kn jmlah prmpuan yg bleh dkhwini oleh lelaki skrg kpd 4 org. Itu bab poligami yg bleh sy trgkn d sini. Klau anda msih ragu, silakn emel sy. Insya Allah sy dgn snang hatinya mbntu mjawap ptnyaan anda stakat pgtahuan sy atau sy akn rujuk org yg lbeh tahu. Oh ya. Bknaan teks doa. Anda betul, doa mmg spatutnya dtg dr hati. Ada doa yg dtulis dlm bhasa arab, jd x smua org yg bleh hafal n mmahami doa tsebut dgn lncr. Bhsa arab adalah bhsa syurga, jd adalah lbeh elok jika mmohon kpd tuhan dgn bhsa yg dsukaiNya. Sbb tu la rmai umat islam yg ingin bdoa dgn bhsa arab wlaupun dgn mbaca teks. Tp x smstinya bdoa dgn mbaca teks adalah x ikhlas n x dtg dr hati. Sy mmg ingin mghuraikn pkara ini dgn lbeh pnjg. Tp masa x mgizinkn. Sudilah emel kpd sy tntg psoalan ini, akn sy jelaskn dgn lbeh terang.. Maaf jika pnerangan sy kurg mmuaskn.

seindah dandelion said...

Email sy : rozaliaramli91@gmail.com
Klau jessica nak tnya pmasalahan @ soalan lain pun bleh. Salam pkenalan. :-)