KALAU SAHUR AWAL, BERBUKA PON BOLEH AWAL LA KAN | impianku dalam mimpiku

Thursday, August 18, 2011

KALAU SAHUR AWAL, BERBUKA PON BOLEH AWAL LA KAN

Assalamualaikum....

SAHUR DAN BERBUKA... sahur dan berbuka adalah satu situasi yang berbeza... sahur adalah waktu pagi yang mane selera makan kita berkurang, manakala berbuka adalah waktu senja yang mane selera makan kita membuak-buak :)

ko orang pernah dengar x rakan-rakan, sahabat-sahabat, kawan-kawan, ataupun teman-teman ko orang berkata, "malam tadi aku sahur kol 12 belas tengah malam tau, so, sekarang dah kol 2 lebih, maknanye aku dah leh berbuka la kan"...

Jika ko orang terdengar ayat-ayat sebegitu rupa, ini bermakna dieorang tu xnak puasa la ari tu... :) apa nak jadi la dieorang ni kn.. dh tua2 bangka pon xnk pose... pastu bagi ayat dan fakta yang menyeleweng tu....

hanya sekadar gambar hiasan ditengahari ini :)


Bagi aku budak2 xreti guna ayat alasan cm tu... budak2 pon kalau bg alasan xnk pose dengan berkata, "mak, ucuk dh pose setengahari, setengahari lagi ucuk sambung esok yerk"... atau pun "ayah, tadi eman dah terkentut la, pose eman dah batal"...

So, kepada yang berkemampuan untuk berpuasa tu, cubelah perkukuhkan iman tu... memang btol tak semua orang sempurna.. dulu aku selalu gak hanyottttt... tapi xsalah kan kita selalu saling ingat mengingati... :)

Sekian...

p/s : hukum agama tu jangan dibuat-buat main ye.. padah nanti...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

17 comments:

mizzkechique said...

haru la klu kentut boleh btl pose..

Syakir Rahman said...

spe x puasa tuh kne igt...diorg kne ganti balik puasa yg ditinggalkan sblom dtgnya the next ramdhan...kalo x kne bayar fidyah...hah!!mana nak.... baek puasa je....bukan ssah mana pon...

aizamia3 said...

kalau budak umur 7 tahun boleh puasa, nape kita yang dah besar ni carik alasan taknak puasa.. kan kan kan..

PinKy MoMMa said...

zaman budak2 dulu slalu la cakap kt mak..hahaha hangin mak akak ;p

tapi skrg dh tau erti ramadhan sebenar..kalau di beri 'cuti' pun..segan nak makan depan org kot..

ikatankasihku said...

dengar tu ...ingat pesan tu

Lya Colours said...

ko gadak je mulut yg xnak puasa tuh dgn lidi sate weyh

Jamiel said...

Alhamdulillah..
Masih belum ada yang miss lagi..

Nur Hawa Mohd Zin said...

sahur kena lewatkan...buka kena awalkan...heheh :)

**::CIKNUURUL::** said...

uishh,.ade plk gitu ek,.idea bernas skali,.haha,.

renung2kn ,dn selamat beramal,.:)

tia @ Ini Kisah Tia said...

wahhh . suka2 hati je kan nak ubah masa berbuka .. ish3x ..

cucu umie said...

kiteorng mmg umi tak galakkan sahur awl.paling awl pon pkol 5am..heheh

AliaJustea said...

teghuuuuuu :)

With Julia said...

melentur buluh biar dari benih ye....bukan dari rebungyer sbb zaman sekarang melentur dari rebung pun x jalan...so mulakan didikan agama dari rahim ibu lagi...baru ia keluar dpt penghayatan lebih...Allahualam...

siti kektus said...

kalau dah tua bangka ada perangai macam tu, malu je. hihi :p

Alin Marlini said...

nnt kena huku karma :)

nazirah said...

haa btul tu just ikt flow je sudah la kalau da kata seelok2 wktu brshur adalah waktu yg da nk dkt tu..mksdnye lmbt kan sahur cepatkan buka tp jgn la smpi melampau .. agak la kan bngn la sahur tu kul 4 lebey ke 5 ke.. bknnye lme pn lps subuh tido la balek huhu

mOon jOhari said...

...x pernah pn dengaQ org ckp mcm 2....