KALAU MAKAN SEBAB TERLUPA TAK BATAL PUASA KAN? | impianku dalam mimpiku

Monday, August 1, 2011

KALAU MAKAN SEBAB TERLUPA TAK BATAL PUASA KAN?

Assalamualaikum...

BATAL PUASA... selamat mulakan hari pertama puasa ko orang ye.. ko orang pernah mengalami tak yang ko orang terlupa sebenarnye sekarang ni dah bulan pose :)

Biasanye perkara ni akan berlaku pada hari pertama, kedua dan ketiga bulan puasa ni kan.. ialah sebelum ni, memang habit kita bangun pagi jer teros bukak ice box cari mane yang patot kan... xpon kalau haus siket jerk cepat je cari mane water cooler yang terdekat kan... hehe

tapi aku pernah dengar, ade yang cakap kalau makan siket xpe kn, cepat2 la berkumur-kumur balek... tapi kalau dah melantak 2 pinggan nasi ayam black paper ke, pastu bagi alasan terlupa yang sekarang ni bulan pose, tu aku rase memang dah macam mintak kaki saiz 11 kn.. :)
sumber google


Apa-apa pon kita sebagi umat islam harus lah fokus dan tawaduq dengan amalan yang kita sedang laku kan ni kan. cube lah wat yang terbaik kn.. kepada orang sekeliling perlulah sentiasa prihatin dan saling ingat mengingati antara satu sama lain kn... :)

Sekian..


p/s : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Jika seseorang itu terlupa sehingga dia makan dan minum, hendaklah dia menyempurnakan puasanya, kerana sesungguhnya Allah yang memberinya makan dan minum.” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/135) dan Muslim (1155))


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

25 comments:

Finaz Jaafar said...

ada lbh kurg 365hari dalam setahun, so stakat 30hari brpuasa dari 365hari tu xpe kut..cewahhh ayat ykin diri=D

selamat berpuasa=)

Farhana Jafri said...

hahaha klau dh mkan smpai sndawa mcm naga tu dh xdikira terlupa.. tu batal terus! anyway, slamat brpuasa and berterawih! ^^

jemput singgah ANASAURUS :)

dhiera said...

setahu saya kalau tak sengaja memang tak apa..sama macam muntah secara tak sengaja~

dhiera said...
This comment has been removed by the author.
mykhalis said...

sebab tu di bulan puasa ni paling ramai orang mintak hlg inagtan..wahhaha

ikatankasihku said...

pengakuan ikhlas,hehehe, penah terkorek idong time puasa....tapi teruskan puasa jgk dengan confident nyer sebab terlupa tak batal punyer....

Alin Marlini said...

Selamat Berpuasa Top..Jangan Ponteng Pose tau :)

Fathiah Hamim said...

err makan sampai kenyang tuh dah melampau.

Lya Colours said...

haha ko jangan buat2 lupa tiba2 balik masak megi plak

kayrul-shah said...

selamat menjalani ibadah puasa...kalau waktu kecik2 dulu pernah gak lupa pasal masa tengah makan makan, bila ingat terus luahkan....kalau dah besar lupa gak tak tau la

Qaseh dalia adelia said...

haha kalau melantak smpai sepinggan nasi tu .. buat2 lupa gamaknya ..salam ramadhan

cucu umie said...

haha..kalo melantak sampai dua pinggn..pose lagi ker..aishhh

nazirah said...

wah bravo der.. hehe
neway slmt brpuasa ok ;)

Muaz Faris said...

Dari melayan blogging mengurangkan pahala di bulan Ramadhan Mubarak ini, saya dengan rendah dirinya mengajak kalian semua untuk join [segmen] Blogger Semarakkan Ramadhan (BSR)

Bro ahmad said...

tak batal sebab trlupa..kalau dah ingat kena tingalkan makan tu..salam ramadhan dan selamat berbuka puasa

siti kektus said...

pernah sekali tu aku fm2 kalau tak silap. buat puasa sunat.

pergi sekolah agama*waktu tu skolah agama pagi aku darjah 6*. kebetulan cikgu buat jamuan. apa lagi aku melantak lah buah tembikai byk2. sekali dah sendawa baru ingat aku puasa.


sengal giler aku rasa. haha :p

PinKy MoMMa said...

moga ramadhan kali ni menjadi kan kite seorang yg lebih matang dalam mengharungi ramadhan yg sebenar :)

berbuka kena berhenti sebelum kenyang ekeke..jgn sampai muntah baru nak berenti kan dik..

Faidhatul Arfah said...

slmt berpuase :)

Puan Kutu said...

mmg betul tu..mmg nak mitak kaki saiz 11.besonya kaki!hahaha..

Piasara said...

"slmt berpuasa..kalau betul2 terlupa takpa w/pun dah makan 2 pinggan nasi..itu kira rezeki..tp jgnlah dah tersedar tu leh sambung lagi makan.."

tia @ Ini Kisah Tia said...

hahaa . tu dah mencekik namanya ..

Penulis Bogel (the naked writer) said...

macam pandu kereta juga, jgn sampai terbabas...fokus kepada setiap sudut...baru selamat samapai ke waktu berbuka...=)

b a m b a m ' s said...

bulan2 pose nie mmg ramai tetiba dtg penyakit baru..

gastrik dr xde jadi ada..
tetiba terlebih pelupa lar..


kannn?kannn??

:: Mrs.Eady :: said...

besar nyer kaki???

Martinezqnnj said...

"slmt berpuasa..kalau betul2 terlupa takpa w/pun dah makan 2 pinggan nasi..itu kira rezeki..tp jgnlah dah tersedar tu leh sambung lagi makan.."