PUASA HARI-HARI PENUH, TAPI SOLAT LIMA WAKTU SELALU TINGGAL | impianku dalam mimpiku

Tuesday, August 2, 2011

PUASA HARI-HARI PENUH, TAPI SOLAT LIMA WAKTU SELALU TINGGAL

Assalamualaikum...

PUASA DAN SOLAT... alhamdullillah akhirnye selesai sudah puasa pertama kita semalam kan... mase berbuka mesti ko orang melantak secukup2nye kn.. maklumlah... hari first... :)

Entry aku kali ni, bukan lah entry nak tunjuk bagos or nak cakap diri sendiri tu perfect kan.. tapi xsalahkan untuk kita ingat mengingati antara satu sama lain..

Puasa dan Solat Lima Waktu adalah antara rukun islam yang wajib kita amalkan... tapi aku perhatikan ada sesetengah di kalangan kita ni lebih utamakan puasa dari solat.. ini adalah pandangan aku pada musim puasa untuk tahun2 sebelom ni la..

Boleh dikatakan sebulan ramadhan tu memang die xtinggal la pose walaupun sehari... dengan penat lelah bekerja sambil menahan lapar dan dahaga... balik kerja atau balik dari kuliah teros terbongkang atas katil kerana terlampau penat.... dan ada yang pula sanggup membizikan diri supaya mase akan lebih cepat bergerak untuk ke arah waktu berbuka...


Tapi part solat lima waktu yang wajib gak tu cam ne ek...???? langsung tidak dititikberatkan.... ada yang wat, ada yang tinggal... adakah die nampak amaln puase tu sahaja yang paling utama pada bulan ramadhan?.....

so adakah puasa orang seperti itu akan diterima???.. aku xberani nak cakap la sebab sume amalan kita ALLAh yang berkuasa sama ada untuk terima atau tidak kan.. Aku pernah terbaca dalam satu forum amalan puasa dan amalan solat adalah berlainan.. so, dosa dan pahala nye juga diberi secara berasingan..... Wallahuallam...

Walaubagaimanapun kita sebagai umat islam cuba lah rebut peluang dibulan yang mulia untuk mendapak ganjaran pahala yang berlipat ganda ni kan... teroskan lah sesi berpuasa kita ni yerk... xsabar lak nak ari ayam percik madu kat bazar petang ni.. hehehe :)

Sekian...



IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

22 comments:

Catatan si Boy said...

jempol untuk postingan.... yang fardhu harus terlebih dulu tunai.. :)

ikatankasihku said...

memang betol pon, ada orang yang macam tu, lagi 1 psl solat terawih..4 waktu yang wajib tak buat, time terawih ada la pulak..conpius jap org mcm tu...

Lya Colours said...

semalam aku ponteng terawih ! oh tidakkk. insyaAllah malam ni. huhu.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

tula kan..akak penah dgr camni : kalau kita x solat maka semua amalan kita yg lain x diterima..wallhaua'alam..akak pon kurang arif..tp septtnya bila kita berpuasa rs nk bersolat tu jd lg kuat..

L said...

pon2.. lori milo benti depan umah, nk kasi 2 3 sachet milo 3in 1 utk berbuka nt.. =)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/bangun-sahur-buat-aper.html

cucu umie said...

puasa2 still pose..solat jgn tinggl plak..

mykhalis said...

kenapa ada orang takut dosa kalau tak puasa dan kenapa orang tak takut dosa kalau tak sembahyang?

afiqazizan said...

taw xpe..solat janganlah dilupakan bile time puasa ni.

Piasara said...

"solat tu tiang agama..kalau tiang senget atau takde tiang camana dgn yg lain2 tu..leh runtuh kan..selamat beramal.."

Finaz Jaafar said...

Isu yang selalu diperkatakan..
Kalau puasa tak buat yang wajib tu maka kita hanya akan dapat lapar dan dahaga jeh

siti kektus said...

insyaallah, solat dan puasanya mesti seiringan. ;)

amboi, p bazar tu je yg kau cari? belnja aku sikit weh. :p

i'm ezza haniza said...

silakan belanja saya!

tia @ Ini Kisah Tia said...

Tia pun kurang arif dalam hal macam ni ..

Cik RoSs said...

Biasa la tu....

Solat tu malas nak buat.Macam2 alasan diberi.

Puasa ni,setahun sekali aje..Tak lama!

chii said...

hurm....sgt sedih kan..golongan ini hanya nak cover diri je..nak mengatakan diri islam..tp x sebenarnya...

PinKy MoMMa said...

yg wajib tetap kena jaga..sama sama kite pertahan 5 waktu sehari :)

KOMEN-KOMEN.. said...

hai topimagine...da solat lum??? heheh sebab tu kiter kena ucapkan SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN...jangan ucap..SELAMAT BERPUASA..... dua makna yang berbeza...huhu

Isteri Encek Bard said...

huhuhuu typo tu top cari ayam percik madu.. sedap tuuuu

:: Mrs.Eady :: said...

tumbs up..good entry dik..insyallah dik..

CikPuan Fara said...

mmg ada yg begini.. tak solat fardu tapi puasa tak tinggal.. terawih tak tinggal.. rugi sebenarnya :(

btw, nice blog & selamat berpuasa bro!

kayrul-shah said...

setuju sangat ngan entri nie...penat2 puasa sebulan, solat lima waktu yang sekejap tue pun ada orang kekadang tak buat

Cik Bell said...

puasa dan solat adalah wajib..dalam rukun islam pun ada..benda tu wajib.wajib laksanakan tapi tak melaksanakan adalah dosa. ;)
Sama2 la muhasabah diri kita sama2 dibulan Ramadhan ini :)