KERANA AKU SEORANG CASHIER | impianku dalam mimpiku

Tuesday, February 22, 2011

KERANA AKU SEORANG CASHIER

Assalamualaikum…

CASHIER… 4 u all information, ak ad wat kj part time mlm jd cashier selain jd kerani cabok je di siang ari.. :) .. bnyk ragam customer yg ak jmpe. Ade yg OK, ade yg KO.. tp nk wat cm ne kn.. dh name kj..

Ape yg ak nmpak, kebnykan customer memang xhormat la sume cashier2 ni.. bkn la ak nk sume orang hormat kiteorang mcm hormat menteri. Tp sekurang2 nye berbudi bahasa la sket kn..

Ak pernh tanye supervisor ak, kalo customer cmpak je duit mase nk byr tu, leh x cashier campak blek resit n duit balance tu kt cstmer. Haha. Jwapannye, kalo wat cm tu, kalo cstmer wat report kt orang atas, cashier tetap akn kalah, costumer always right. :)


Dengan ade cstmer lambakkn je barang2 dieorang tu kt atas drawer tu, cashier lak cm lembu nk asing2 kn barang2 dieorang mase packing. Anti kalo campor daging lembu ngan kiwi kasot satu plastik mare lak.. haha. Bestu, xreti2 ke nk susun sendiri elok2 jenis2 barang ko orang. Kalo kite wat kj lambat tau lak nk wat muka mintak tapak size 11.

Kalo cstmer foreigner lak, Bangle, Indon, Nepal ke, kalo nk bayar, duit semua bergulung or berlipat2. Jgn sampai ak gulong pale dieorang lak.. :). Pastu kalo byr, beli barang ade la dlm harga 3 inggit, bayar lak 50 inggit sekeping. Tau la sume kaye2 kn, cashier lak cnfirm kena push ngan supervisor sebb asyik2 nk tkr duit kecik. :)

Tp ape yang ak nmpak biasanye orang Melayu yang berumur lebih menghrmati cashier la dr orang melayu yg muda2 ni. Bg kaum cina lak terbalik. Bdk2 cina muda lebh sopan la dr cina2 tua ni. India?.. xdpt nk describe. Coz xramai sangt g hypermarket tu.. (xde niat nk wat isu berkaitan kaum k)

Ape2 pon, dah name kj kn. Mane ade tempat kj yg xde masalh kn. xtrmasok lg ngan duit ak yg short berpuloh ringgit lg .. sikap rkn sekerja yg suka mengulau.. Yang penting kita cari rezeki yang halal kn...

Sekian.

IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

31 comments:

PuRpLe LaDY said...

betul.. nalin pun pasan benda tu.. kadang2 dpt customer yg 'kerek' gile..
kadang lau bratur blakang dowang tu rasa nak cepuk jew(emo lak aku ni) hehehe
tp kadang2 ada gak cashier yg 'kerek' juga.. hehehe.. pape pun. lau kita senyum (xkira cashier atau customer) pastu dedua akan sejuk je hati..

hafiz hafizol said...

weh... aku pun ada gak au pengalaman jadik casher maaaa... huhuhu.... best scan barang nih.... yg x best lau short kene bayar,...

topimagine said...

purple lady >>> cashir akn jd kerek bile dh penat gler :)
hafiz >>> skrg ak suka kj ari sabtu.. ari tanpa beg plastik.. scan, pandai2 la cstmer.. haha

fyna said...

huhuhu....cabaran kan klu keje macam tue..
fyna lak dl pernah jd customer service,pown slalu gak kene macam tue....

paan sabri said...

betul tu weh.. aku dulu jd cashier, selalu tak cukop duit.. ade je yg tak cukop.. then lari pg bank nk tukar dit, boleh plak org bank silap bg duit. terlebih lagi.. then kena lari balik la nk pulangkan.. tak pasal2 polis datang umah aku.. naiya..

p[A]n[A]d[O]L said...

x penah jd cashier, tp penah jadi waiter..
mmg mnyakitkn ati kalo dpt customer yg kerek smcm..huuh

budaini said...

apapun kerja yang anda lakukan, lakukanlah dengan niat yang ikhlas. :)

topimagine said...

fyna >>> huhu.. cstmer services msti problempsl free gift kn.. haha :)
paan >>> pasal duit ne bahaya siot.. kalo xsia2 je kj kalo duit gj kena byr blek.. :)
panadol >>> waiter pon same.. susah kalo jmpe org kerek ni :)

✿....rossa alina....✿ said...

hahahaha..sabar je la ye layan karenah customers..kdg2 kita pn jadi customers jugak kan??nk jugak dilayan dgn baik..kalau customer ade baling2 ke,campak2 ke,maki2 ke,tu biase la tu..dulu penah rasa gak..senyum je la..biar customers yg marah tu malu sendiri.. ;p

khairul hisyam said...

biasalah tu, customer tu pun kita juga, jadilah customer beradab kawan2 hehe

nelly said...

Kerja syok ~~~

dapat duit ..

HATYCIKNUURUL said...

yupp!foreigner lg teruk la,bkn nk brukkn diorg tp diorg kurang sket care nk hrmat org,.neway,sykur jgk awk ade kje lbih,.kje la dgn ikhlas k,.insyallah,berkat,.

| cik azeya | said...

hahah. best jugak kadang kdang jadi cashier. Tapi kejadian paling lahanat bila org bagi duit palsu. kurang asam. -_-

Dilla Nur said...

hehe...customer always right...tu la sbb nye...nk marah customer pon..blk2 kte yg kne marah blk...huhu

s.y.a.r.q said...

takpelah macam tu.Nanti ko ade banyak pengalaman dalam bidang customer service. Senang nak cari keje next time. Sebab, boleh baiki communication skill dgn melayan bagai2 ragam customer :)

topimagine said...

rossa & khairul >>> yup.. so mase kt jd customer la kite bls dendam kt cashier blek kn.. hehe.. xbaik kn :)
nelly >>> dpt duit.. syok.. abes duit pon syok :)
nuurul >>> tau xpe.. dtg tempat orang xreti nk hormat orang len :)
cik azeya >>> memaber ak prnh kena.. 100 inggit beb :)
Dilla & shark >>> tol tu.. sume ni mengajar kite kn.. belajar dr pengalaman :)

Miss Tira said...

Kerja yang direct dengan customer kena bykkan sabar. Yelah, customer ni byk yg tak dapat kita jangkakan perangai mereka. Mcm2 ragam. Harap Top sabar dalam melayan karenah mereka ye. Adat mencari rezeki yang halal memang bukan suatu perkara yang mudah. Kerana sesuatu yang diberkati ada ujian dari Allah untuk kita dapatkan.

topimagine said...

btol tira. banyak orang bnyk ragam... sume nye mengajar kita dalam kehidupan ni kn :)

Nurfarahana Abdul Aziz said...

dulu pnh jd cashier kt cafe hospital..lagi la mcm2 ragam..nk mntk murah la,tu la ni lah..hmm,layankan aje dgn snyuman...customel always right katenye...

MiMie AddNin said...

kiter pernah gak wat part tyme tp kat klia..
bhgian international departure..
foreigner ni byk yang lagi appreciate keje kite..
mmg best sgt kt klia...
n thanks ye top ingatkan saye bab asingkan barang tyme nk bayar tu..
tak pernah terfikir..
main campur je ble saye bayar..
hehehh

topimagine said...

farahana >>> hehe.. ingat pasar malamke nk nego2 harga :)
mimie >>> ai mimie.. lame xdgr citer.. ingat tu, asing2 kn brang tau.. jgn men lambak je :P

eja said...

eja pna jd cashier kt kfc, mmg bnyk ragam..yela msing2 tgah geram tgk ayam...

gEe said...

costumer klau yg byk songeh yg skit hti tu. hehe :)

topimagine said...

eja >>> sampai muka customer pon nampak peha ayam je ek :)
gee >>> tau xpe.. sabar je la.. dh name kj kn :)

RoSeS said...

i tak termasuk senarai pelanggan cmtu ekkk...
tp,cashier plk kdg2 tu muka masam je...
x mesra pelanggan langsung!!!

nadeyra said...

Aihh, ni yang cancel nak jadi cashier cuti sem nanti. HAHA

.::cintabungablogspot::. said...

sbr la... cintabunga perlukan konsentrasi. this weekend br buat. kn tenpoh smpai ujong feb. aiyakkk, tak sbr.. tak buat kanggg ha! :P

JunAina said...

itulah cabaran bial cabang kita memberi perkhidmatan. ramai orang bermacam jugak ragamnya...apa pun ia akan mendidik hati kita menjadi lebih sabar...

topimagine said...

roses >>> hehe.. tau xpe.. kadang2 rase cm nk shoot je muke cashier tu kn :)
nadeyra >>> apesal lak nad.. kj je la.. janji dpt duit.. haha :)
cintabunga >>> baek mem.. jgn la mare2 k :)
jun aina >>> tau xpe.. sume asam garam dlm kehidupan kn :)

Dhia Delisha said...

Orang berbudi kita berbahasa, kalo yang kuang ajar lak ? Harap imagine tabahkan hati, kalo customer buat mcm tu, lemparkan je senyuman.jangan lempar kasut lak tau..he~

.::cintabungablogspot::. said...

cintabunga datang blogwalking kalian semua, jaga² so'ott & bedahhh~~ ^^