GUNA TABUNG BOLEH KOREK ATAU TABUNG BATU@SIMEN | impianku dalam mimpiku

Tuesday, September 13, 2011

GUNA TABUNG BOLEH KOREK ATAU TABUNG BATU@SIMEN

Assalamualaikum..

MENABUNG.... menabung yang dimaksudkan disini adalah menyimpan duit didalam suatu bekas untuk dikumpul sebelum dimasukkam ke dalam bank atau pun digunakan...

menabung adalah suatu amalan yang murni.. orang yang suka menabung menunjukkan yang dia ni adalah seorang yang pandai berjimat cermat dan fikir masa hadapan.. :)

tabung senang nak "keluar masuk"

tabung yang "ikat mati habis"


Tapi ari ni, ape yang cuba dibincang kan lah pasal jenis tabung yang digunakan.... adakah tabung yang boleh dibuka dan ditutup sesuai digunakan ataupun tabung yang jenis simen yang kalau nak dikeluarkan isi dalamnye kena pecahkan tabung tersebut...

Aku rasa pada 10 tahun yang lepas tabung jenis yang "ikat mati" tu lebih banyak digunakan... hehe.. ini bermkna tiada "hantu-hantu" or "nafsu" yang leh mengarahkan diri kita ni untuk menggunakan duit tersebut pada bila2 masa.. so, duit dalam tabungan tu akan sentiasa "maintain"..

Ini kerana kalau kita henda gunakan duit tersebut, kita perlu memecahkan tabung tersebut.. kerugian kos membeli tabung akan lesap cam tu je kn... :)

Tapi pada zaman millenium lak, aktiviti menabung lebih banyak menggunakan tabung yang senang dibuka ditutup.. hehe..so faham2 je la kan.. name sahaja tabung, tapi diibaratkan tabung tu wallet kita gak kn... bila rasa nak berjimat simpan duit dalam tabung.. bil rasa kayap, korek je tabung tu.. ape susah.. hehe

Pucuk pangkal nye adalah hati masing-masingkan.. kalau betul2 tekad untuk simpan duit memang kita xkan "mengorek" duit tabung kita tu (ataupun tabung anak-anak2..hehe)... kental kan hati... mantapkan pendirian.. :)

Sekian...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

21 comments:

Anum said...

anum suka tabung ikat mati
hehhehhe
comfirm x leh korek2

siti kektus said...

aku guna yang besi. dia mati jugak. tak leh keluarkan duit, melainkan kopak tabung tu. hehehe

yg aku beli murah je, rm3.90. ;)

fuzz@ said...

dari dulu nak menabung tapi tak pndai gak..heeeee

anamizu said...

cik ana pun ade tabung ayam cmtu gak..pastu tabung gajah pun ade gak..memang xleh korek la..hehe

Lya Colours said...

aku ada tabung kawen. kikiki

dhiera said...

kadang2 nak simpan, kadang2 nak guna~
masa belajar dulu, guna bekas potato chip je~ hek

chii said...

prefer tabung ikt mati gak..mmg xleh nak curik2 amik ....tp kalo yg senang nak buka ni..time terdesak atau tgh kering..sure akan korek sket kan.. :D

Yan said...

tabung akak tak pernah penuh..

Alin Marlini said...

tabung banyak kat umah..tapi takde masa nak isi...hehehehe..camner tu Top :)

ApiH said...

tabung duit syiling je ada.. sentiasa penuh.. hehee..

kayrul-shah said...

tabung ikat mati tue memang susah bila dah masuk, kalau terdesak sangat goncang sampai terkeluar duit2 tue..hehehhe

ekabukanmakcikkau. said...

aku kalau nak beli tabung nak yang takde mane mane lubnag duit boleh kuar kecuali lubang duit masuk . baru lah menyimpan dak ? ahhahaha

THE LEKAT LEKIT STORY said...

saya suka kira duit syiling dlm tabung sbb mcm bg peransang utk kita terus menabung dgn byk.. bila stp kali kira jumlahnya bertambah so buat kita lg bersemangat nak menabung

Fyqa said...

susanye nak mnabung..
adehh

Finaz Jaafar said...

gwa malas menabung..ish3..nnt gwa start balik..ekekekek

ieyza afieyna said...

tabung yg boleh korek tu la..
kalo sesak2 at least bole ar guna .. hehe~~

Chuu Muqhlis said...

knape tabung ayam tu ade kat sini??? aku rase aku simpan dlm almari kat umah tuuu >.<

puanbee said...

akk pakai tabung yg diperbuat dr tong gas aircond , tk leh buka tutup .. nak buka kena grender abg akk buat ehhehee

Saiazuan said...

sikit2 lama jadi bukit! i like the quotes

Adylia Qarissa said...

dah lama dkna tak menabung...hihihiiiiiii

aizamia3 said...

cakap pasal tabung.. anakku baru pecahkan tabung dia.. huhuhu.. agaknya dia tengok tabung tu isinya penuh tu yang ter ter lepas dah terus pecah.. :(