NAK GEMOK? MAKAN JANGAN KUNYAH, TELAN TERUS | impianku dalam mimpiku

Friday, September 16, 2011

NAK GEMOK? MAKAN JANGAN KUNYAH, TELAN TERUS

Assalamualaikum...

GEMOK... biasa la manusia.. xpernah puas dengan diri sendiri kn.. yang gemok tu, sibuk nak jadi kurus, yang kurus lak sebok nak jadi gemok kan... hehe.. macam2..... :)

Aku dulu pernah terdengar satu petua bengong ni.. :)... ini adalah suatu perbualan member2 aku... member gemuk vs member kurus..

-----------------------------------------------------------------------

KURUS : Wei, aku nengok ko ni badan sihat wal'afiat je.. jeles la aku nengok.. cm ne ek nak gemok cm ko..

GEMOK : Tu la ko, len kali ikut petua aku ne.. aku makan siket je, tapi badan maintain je gemok tau...

KURUS : Ape petua ko?.. bagi la tau aku.. aku teringin sangat nak gemok cm ko.. baru orang takut sikt ngan aku ....

GEMOK : senang je, mase makan tu ko jangan kunyah tau makanan tu... ko telan je... baru mampat makanan tu dalam badan ko tu.. baru cepat gemuk cam aku ni....


gambar hiasan dari google :)

-----------------------------------------------------------------------

Haha.. aku pon xpasti sama ada petua ni cukup memberi kesan yang memberansangkan ke tidak... hehe.. mau nak tercekik agaknye budak tu makan dan terus telan je.. cam ular sawa gamaknye :)

Tapi, kita sebagai umat islam ni, patut bersyukur lah dengan ape yang dikurniakan oleh tuhan kan.. setiap orang ada kelebihan masing-masing kan.... xkire gemuk atau kurus.. sumenye qada' dan qadar... :)

Lagi satu.. berkaitan petua bengong ni.. hehe.. sunnah rasullullah sendiri mase makan tu adalah kunyah sebanyak 44 kali tu lebih afdal.. sesungguhnya sunnah rasullullah tu ada sebab yang terbaik kan.... Kita digallakkan untuk mengikut cara baginda...

Sekian...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

32 comments:

m0sHiE~ said...

btol3. bersyukur ngn pe yg ad. ^^

siti kektus said...

haha. kalau mati tercekik, sia2 je. apa pon tak dapat. ;)

nyanyisunyi said...

nama pun manusia....tk penah puas dgn kurniaan Allah..

tp mulut kena jaga..bab kurus gemok ramai yg sensitip...jgn tegur sebarangan..

Wawa Amran said...

Kdg2 kite x kesah pun gmok ke kurus tp org sekeliling duk provok trus jd nk ubh dr gemok ke kurus, dr kurus ke gemok..

Adylia Qarissa said...

tercekik la kalau makan tak kunyah...

||aLeaSaRa|| said...

kite nak gemuk,tapi kalau ikut petua kat atas tu mau esoknya kuar front page harian metro "seorang blogger tercekik kerana amalkan petua utk cepat gemuk".

ekabukanmakcikkau. said...

burger sebesar tu aku nak makan ? memang tak ah haha

Saiazuan said...

aku suka mkn burger.. tp bdn x naik2.. orng kata kadar metabolisma bdn aku tgi.. tah la..

nelly said...

kunyah pun gemuk gak ..
adakah kerana banyak sangat makan ?
hehehehe

Farhana Jafri said...

hahaha sakit perut klau wt mcm tu.. usus jam! hek3..

dhiera said...

sape lah yg ajar petua macam tu. aish~

Chuu Muqhlis said...

tak takut kena saman ke? org mati tercekik sebab baca post nih . HAHAHA

Lya Colours said...

boleh tercekik oiiii

cik idora said...

jgn mnum slps mkn.. ngeee

Mrs.Yie said...

itu makan ke atau mentekedarah?hehehe :)

ct odah said...

gile ke ape bdk tu..terus telan..klu mkn jambu pn terus telan mmg hebat la kn...klu tak trsengkang kt kronkong die tu aku tak tau la...

vira said...

hii salam kenal iya dari vira .. :)
jangan lupa mapir keweb vira iya di http://www.rumahkiat.com/ vira mau berbagi pengalaman nih.:)
wah bagus juga iya blog ka2 ... ^_^ good luck iya.....

MOK&SONS said...

:D..ekekek kalao gemuk takpe..kang tak sempat gemuk kang..keke lain lak jadinyer..

Finaz Jaafar said...

gila ke haperr nak telan jeh..camne nak hadam makanan tu..hahaha

Bro ahmad said...

ni mencekik namanya..makan beradap yea

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

betol tu... kena bersyukur..

chii said...

gle arh..kalo mkn bubur..leh gak telan terus..kalo mkn ayam ke atau pepejal yg mengharuskan kita utk mengunyah..x ke perit tekak dibuatnya nnt

diana said...

bersyukur dengan apa yang ada..
tapi kita jugak dituntut untuk berubah ke arah kebaikan...
gemuk bukan makananya tak baik..
cuma takut mejejaskan kesihatan je...

Puan Kutu said...

makan sebelum lapar,berhenti sblom kenyang..amcam bley?

Bro Ery said...

Yang kurus tak semestinya sihat yang gemuk tak semestinya berpenyakit. Apa pun bentuk fizikal anda pastikan kesihatan dan cara pemakanan dijaga. :)

P/s: Maaf lama tak singgah. Kami sangat sibuk tahap dewata raya didunia realiti. Huuuu..

Eazy Izzuddin said...

yup2...
kunyah kasi kucuk baru telan..
kalau nak gemuk tu makan la byk sikit
xD


JOm join contestku =D : Contest Annouced! Mak Aih! Contest Blog Eazy Izzuddin ?!

Alin Marlini said...

satu lagi Top..makan dengan tidak ada perasaan....hehehehe

Fathiah Hamim said...

berhenti sebelum kenyang!

Cik Bambam said...

ape kejadah lar org nak gemok..x paham sungguh..dia x tau ker org yg gemok nie nak kurus?? =.='

hawiz said...

sib baik aku kurus..slim gitu..ahah

Snazzy Naz said...

belog kamu yg ensem terpilih 5 fav belog naz mlm ni

http://yslgalz213.blogspot.com/2011/09/5-blog-kesukaan-aku-malam-ini.html

efa nur said...

salam ziarah dari efa nur :)


http://efagurlz.blogspot.com/2011/09/segmen-santai-ben-ashaari.html:)