CUBA ELAKKAN DIRI DARIPADA MENJADI SEORANG YANG CEPAT PUTUS ASA | impianku dalam mimpiku

Friday, September 9, 2011

CUBA ELAKKAN DIRI DARIPADA MENJADI SEORANG YANG CEPAT PUTUS ASA

Assalamualaikum...

PUTUS ASA.. ini adalah suatu sifat semula jadi dalam manusia kan.. rasanye semua pernah mengalami situasi seprti ni kan. yang membezakannye adalah adakah seseorang itu dapat menanganinye atau pun tidak...

Perkara ini sering berlaku kepada orang yang sentiasa berada dalam kegagalan... mungkin apa yang difikirkan, selama-selamanye dia tidak akan mengecapi kejayaan...


Ingatlah sahabat, setiap apa yang terjadi ada kelebihan dan keburukannya.. Allah tidak akan menjadikan sesuatu perkara itu tanpa sebab.. kita sebagai umat islam ni hendaklah percaya kepada qada' dan qadar.. dan disamping itu perlu sentiasa berusaha kehadapan untuk mencapai apa matlamat yang kita tetapkan itu...

Oleh itu, cuba elakkan diri daripada cepat berputus asa dan sentiasa memohon kepada tuhan... Allah juga melarang umatnya daripada cepat berputus asa.. Firman ALLAH :


“……dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir” – Surah Yusuf Ayat 87

SUMBER : SINI


Aku akui, bercakap/menulis memang senang berbanding dengan orang yang menghadapi masalah ni kan... Jadi, orang sekeliling amat penting untuk memainkan peranan bagi memastikan seseorang itu lebih bersemangat untuk meningkatkan keyakinan beliau untuk memajukan dirinya..

Sekian..

p/s : sekali sekala nak gak wat entry nasihatkan... hehe.. mane la tau dapat membantu orang lain kan :)


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

14 comments:

ekabukanmakcikkau. said...

aku pon tak suka putus putus asa ni tak macho ahh haha

nyanyisunyi said...

Alhamdulillah..sesekali baca tazkirah hari Jumaat ni memnag bagus...t.kasih Taufiq..perpesan2 demi kebaikkan.

MamaEma said...

nasihat di hari jumaat...

nazirah said...

weyh rasa lain lak bile ko wat entry cenggini hehe.. tp betul gak tu .. kte sbg manusia.. jgn lah cpt no give up.. aih.. kata org berusaha selagi bole chaiyok2 hehe '_'

rara pinkmafia said...

btol tu,mana lah tau penulisan kite dpt membantu org lain.

noornazuha said...

kadang2 saya putus asa..slalu dlm 2 hal,menjait baju dan blaja maths masa sekolah dulu..hehe

:: Mrs.Eady :: said...

good entry dik....:)

Lya Colours said...

terima kasih top =)

iekasub said...

bagus3.memang membantu ^^,

Cik Bambam said...

janganlah melihat apa yg orang di atas ada.. toleh lar apa org di bawah terkurang.. lg muhasabah diri kan.. :)

Shaherah said...

entri ni awesome ^_^

siti kektus said...

sem lepas punya result aku jatuh weh. siyes, down giler masa tau tu. skg dah ok kot. kot lah. :p

~Kenanga Suchi~ said...

semua pernah hadap rasa itu.
cuma perlu masa untuk bangkit semula.

teruskan usaha. =)

sukasuki said...

dulu, saya selalu salahkan takdir. nape saya selalu diuji.rezeki lambat. tak macam member2 yang lain. tp lama2..saya paham. Allah takkan uji hambanya kalau hambanya tak mampu menghadapinya.sabar lah dengan setiap ujian. dan jangan putus asa.