MALAS BASUH PINGGAN SENDIRI SELEPAS MAKAN | impianku dalam mimpiku

Monday, April 23, 2012

MALAS BASUH PINGGAN SENDIRI SELEPAS MAKAN



Assalamualaikum...

BASUH PINGGAN... sendiri makan sendiri basuh lah .. haha... ada yang kata basuh pinggan sendiri adalah antara salah satu adab lepas makan... :)

Ko orang macam mane ye... aku rasa kebanyakkan yang malas basuh pinggan sendiri lepas makan adalah dari golongan lelaki .. betol ke?

Lagi-lagi yang duduk dengan family... kalau kat umah xde orang pon dah malas nak basuh sendiri.. ini kan pulak kalau ada mak atau kakak atau adik pompuan kat umah kan.. ape lagi terus mind set kerja basuh membasuh adalah hak mutlak orang perempuan.. hehe...

tapi jangan sangka xde orang perempuan yang pemalas giler cam orang lelaki ni kan.. hehe.. ada yang jenis kumpul banyak2 dulu dalam singki... biler dah penuh singki tu ngan pinggan mangkok, kuali, belanga, baru lah terkemut-kemut nak basuh :)

sumber google :)


tu citer kat umah sendiri... kalau g umah orang lain cam mane ye.. ada gak jenis orang, walaupun die menjadi tetamu, kalau boleh die sndiri nak basuh pinggan or cawan yang die guna kan.. may be nk berbahasa je..

tp ada juga org yang memang jenis cm ni.. xselesa jika orang lain yang basuh kan walaupun bukan kt umah sndiri :)

Lagi satu, orang bujang yang dok umah sewa ngan rakan-rakan dan taulan.. cam mane lak perangai nye ek.. ak rase itu ikut latar belakang masing2 kan... ada yang rajin ada yang pemalas..

Yang paling cantik perangai... kita bincang kan basuh selepas guna... tapi ape yang berlaku, pinggan akan dibasuh bila hendak digunakan.. hahaha

Pandangan ko orang cam mane ek... bagi aku benda ni adalah dari didikan kita dari kecil kan.. bile dari baby lagi sudah di ajar untuk basuh sndiri benda yang kita guna, nescaya sampai ke warga emas kita akan mempraktik kan nye :)

Sekian...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

35 comments:

Anum said...

nak tak nak bergantung pada diri sendiri

Makwe Kintan said...

org laki mmg malas bsuh pinggan lepas mkn..adik-adik lelaki aku pas makan susun pinggan ats singki..aku bebel pn wat dek je...suami aku pun lbh kurg...ish bilalah nk berubah...^__^

Anonymous said...

kdg2 semua tuh bergantung pd cara didikn dr umah... famili aku mmg jenis kne bsuh pinggan sndri.. tuh yg duk umah sewa pon da terbese basuh pas makan....

:D

Fazleyatul Aini said...

hah ko mesti malas basuh pinggan kan !!!

Reena Sidek said...

sy memang memegang kontrak basuh pinggan bila sy kat umah... ;p
takkan kita nak harapkan mak jer yg selalu basuh pinggan... kadang2 tu tolong lah... tak dosa pun... dpt pahala lagi ada... sbb ringankan beban mak... ;p

emarieys said...

bapa mertua memang basuh sendiri pinggan yang dia pakai..malah apa ada dalam sinki time tu dia akan basuh juga..cuma kenapa entah anaknya tak ikut cam dia...

Akak Kembang said...

kalau anak kaklin tak basuh pinggan lps makan memang jadi tarzanlah kakAlin..hehehe

nur anis said...

setiap kali makan kat rumah orang, mak saya memang akan suruh kitorang basuk pinggan..orang dah bagi makan kan, apa salahnya kita tolong basuh pinggan..

Miss N™ said...

setuju..! mmg kena di didik dari kecik..adik nur, lelaki, 12 tahun, mmg lepas mkn dia basuh pinggannya sendiri. walaupun kat rumah org.
mcm tu juga dgn nur..mmg xsuke tgk sinki penuh..serabut kepala..! jadi mmg dah jadi kebiasaan, lepas mkn basuh terus. kecuali umah kenduri dangan kadai mkn la..hehehehe...

psst..yg lepas mkn xangkat ke sinki pun ada tau..xtahu nk ckp tahap pmlas mcm mana tu..huhuh

Mun said...

btol!! org lelaki mmg malas basuh pinggan ngan cawan...

adoii.. adik2 lelaki aku..semua gtu.. malas...

nak kena membebel..baru laa rajin..

ko malas ke rajin? hehe

Afasz said...

kalau simpan byk2 lg la malas jd nye. better basuh sikit. baru la tk penat

Rina Rahamat said...

akak ajar suami lps mkn basuh pinggan sendiri (pinggan yg dia gunala)..sbb dulu ms lum kawin rumah dia ada maid jd dia kurang pandai bab nak basuh-basuh ni..


alhamdulillah, kat umah mak akak dia pon basuh pinggan sndiri lps mkn smpi mak akak puji menantu dia rajin

Ezad Skytech said...

haha...aq paling menyampah kalau ada yg jenis pemalas nak basuh pinggan sendiri ni...tak sampai seminit pun nak basuh...tu pun pemalas...da sound pun buat tak tahu je...huhu~

Chuu Muqhlis said...

eloklah klu basuh sendiri., bertangguh kang membukit lak pinggan x basuh tu ye dak >, ape khabar encik top :D

ellynadyra said...

wah org lelaki bicara soal basuh pinggan.....cayalah! pakwe aku, dia kalau basuh, dia basuh pinggan dia aje wakakkakakakakakka

nabilah_2908 said...

diajar sejak dari baby..? hehehe..betul juga tu.. :)

Unknown said...

hahaa .. kalau dekat rumah orang , rajin nak basuh pinggan sendiri . ce kalau dekat rumah sendiri ..

Julia Johari said...

Yeszaaa...didikan dari kecil akan mempengaruhi sehingga dewasa...so utk bentuk nilai murni mcm nih kena lentur daripada kecil baru leh diaplikasikan setiap ari...bukan semua lelaki x rajin taw...ada yg lbh dari kerja rumah dia buleh buat...:D

Dkna Abza said...

dkna setuju dengan cara didikan..kalau dari kecik diajar, pasti sampai ke tua jadi amalan.. :)

LydSunshine said...

Lelaki la yg biasanya malas basuh pinggan sendiri ni. Terutamanya yg jenis mak dah didik - anak lelaki tak perlu buat kerja pompuan. Rasanya lelaki2 melayu zaman dulu kebanyakan mcm tu. Pinggan sebijik pun tak angkat bwk pegi sinki, tinggal je kat meja. Ayah akak macam tu la dulu. Tapi skrg wp dah tua, dia dah upgrade skit angkat pinggan ke sinki tapi masih tak basuh.

Unknown said...

kena didik dr kecl.x kira laki atau perempuan. br lah nanti bila da besar x perlu nk terjerit suruh cuci pnggan. hehe. chii suka cuci pnggan sbb dpt main air. aktiviti wajib time raya kalo blk kmpung. adoi

nazayiena said...

Biasa memang org laki malas basuh pinggan mungkin fikir itu kerja org perempuan,klu diorg basuh pun basuh pinggan yg diorg pki je.....

ஜ miss klanika ஜ said...

basuh pinggan bukan nk susah pon. dah memang diajar dr kecik lagipun kaum hawa kn.mmg la kena basuh pinggan ,lelaki dh beristeri nnt goyang kaki takpe

onlajer said...

adui basuh pingan kawe ok jer cuma basuh periuk tu ada berat sikitlah

Nisa said...

Ahh, saya jenis suka basuh pinggan bila tiada orang di dapur. So selalunya, sayalah orang pertama yang habis makan and rushing pergi sinki untuk basuh, haha. Ada juga family/relatives lelaki yang memang pemalas sampai sanggup tinggalkan pinggan mangkuk dan cawan di atas meja, hoping perempuan boleh tolong angkat semua tu. Pantang bebeno!

aishareoils said...

bakal bini orang mcm den ni haruslah basuh pinggan sendiri....dapat pulak bakal laki yg reti basuh pinggan sendiri jugak..keluarga bahagia lah macam ni...hahaha

wahida said...

alhamdulillah aku dpt hubby yg reti basuh pinggan lepas makan...

aku respek mak mertua aku sbb didik anak2 dia dgn bagus sekali...

Alhamdulillah...

dhiera zainudin said...

top, saya kan memang angin dengan sorang housemate saya ni. Suka makan lepas tu tinggal pinggan cawan tak berbasuh. selalu masak lepas tu tak reti kemas. grrrr... geram. kita yang tak suka tengok barang bersepah dan kotor ni jugak lah yg kemas..

OUTBOUND TRAINING DI MALANG said...

selamat pagi sahabat
berbagi sedikit inspirasi pagi..^_^
"Kesuksesan itu tidak memandang siapa kita, dari mana kita, dan bagaimana kita.
Tapi kesuksesan itu hanya melihat doa dan kesungguhan kita saja.."
semoga hari ini lebih baik dari kemarin..^^
ditunggu kunjungnnya sob http://www.nolimitadventure.com/

Yaya Azura said...

mmg suka basuh pinggan..
ada pinggan kotor lagi? meh sini nak tolong basuh! haha

Sya_Merpati Putih 88 said...

itu melambangkan attitude jugak..kalau dah basuh pinggan pun malas..hurm...paham2 jelah...

ch000tz said...

ppuan pun ada gak yang pemalas!

ct kektus said...

mungkin ada lelaki yg rajin basuh pinggan. tp, ternyata adik2 lelaki aku tetap main letak je dalam singki, walau mak aku bising suruh basuh pinggan sendiri. last2, aku yg rajin jugak tolong basuh. hehehe

Unknown said...

Paling pantang aku orang lepas melantak kebulur pastu pnggan campak kt singki. Manusia mcm ni sejenis yg xde otakk..tangan dia basuh pnggan dia xbasuh. Kan bodoh tu namanyer. Xpelik ke makan pakai tangan, tangan boleh basuh pinggan xreti basuh sah sah lh jenis manusia cacat otak. Aku dlu anak2 akk aku pemalas masuh pinggan. Baik betina baik jantan. Aku nmpk spesis ni xbasuh pinggan aku ambk pinggan dia tu aku letak blik kt tuan dia klu tuan dia dlm blik aku letak pnggan kotor tu dlm blik dia. Klu dia ddk dpn tv aku letak kt dpn tv dgn tuan dia. Mcm tu je korang ajar. 2hari je aku buat mcm tu berkesann tros msing2 basuh pinggan sndiri.. Bkn soal laki ke perempuan yg malas basuh pngan ni soal ada otak atau
xde otak je..

Anonymous said...

saya tak.tahu.kenapa.sya jenis.tak.suka berbunyi bila basuh pinggan..saya tak suka orang basuh pinggan bunyi pinggan gn cawannya..pada saya bising..sakit teliga saya