FENOMENA BADAN DI TINDIH KETIKA TIDUR | impianku dalam mimpiku

Thursday, April 19, 2012

FENOMENA BADAN DI TINDIH KETIKA TIDUR


Assalamuailaikum...

DITINDIH... kita sentiasa mengharapkan tidur yang cukup dan selesa untuk membuatkan badan kita sentiasa sihat dan cergas kerana mendapat rehat yang secukupnya...

Ko orang pernah dengar tak pasal manusia yang kena tindih semasa sedang tidur... confirm pernah kan.. dan banyak teori yang keluar pasal fenomena ini kan...

dulu mase dok asrama ramai member aku yang mengadu pasal benda ni.. alhamdulillah sepanjang hidup ak, ak xpernah lagi mengalami masalah ini.. berat badan untuk bangun pagi adalah sebab ngah best tidor..hehe


sumber google :)



Ada yang mengatakan benda ini berlaku kerana ditindih oleh makhluk halus... orang yang jenis lemah semangat memang selalu mengalami benda ini kerana syaitan mudah untuk meresap dalam badan nya... betol ke?

Tapi aku ada gak terbaca tentang benda ni dari sudut saintifik.. fenomena ini dipanggil SLEEP PARALYSIS atau pun lumpur ketika tidur... ia dipanggil ditindih kerana kita akan sukar bergerak dan akan rasa sejuk menjalar dari hujung kaki ke seluruh tubuh... betol ke?

Secara faktanya bile benda ini berlaku kepada seseorang, ia akan menyebabkan seseorang itu merasa sesak nafas seperti dicekik, badan sukar untuk bergerak dan tidak boleh mengeluarkan suara untuk bercakap atau pun menjerit... betol ke?

Tapi ramai yang cakap, belom ada teori yang mutlak pun pasal benda ini.. betol ke?

kepada yang pernah mengalaminya cuba la kongsi pengalaman ko orang tu ye dengan rakan2 yang belum pernah mengalaminya... :)

Adakah benda ini satu yang menyakitkan.. ataupun sekadar lumrah kehidupan :)

Sekian...



IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

27 comments:

nur anis said...

saya tak pernah kena..tapi ada berapa kali jugak lah mimpi pasal benda ni..huhu..

✿....rossa alina....✿ said...

bila kene tu rasa nak bernafas tak boleh..padahal mata dah bukak..nak bersuara pun susah..hmm..wallahua'lam..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

huhuhu... pernah kena.. sangat sesak nafas.. terasa berat sgt... dalam tidur tu..(mimpi) aku boleh nmpak tangannya yg berwarna hitam dan berbulu...

:: Mrs.Eady :: said...

biasekan baca doa sebelum tido n amik wuduk je...

Anum said...

seram plak tgk gmbr kat atas

Yaya Azura aka Naz Azra said...

fakta saintifik tak pernah dengar.
tp kalau sebut di tindih makhluk halus selalu..ramai kawan kena masa kat asrama..tp akak tak pernah kena..hihi

Yaya Azura aka Naz Azra said...

fakta saintifik tak pernah dengar.
tp kalau sebut di tindih makhluk halus selalu..ramai kawan kena masa kat asrama..tp akak tak pernah kena..hihi

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

pernah juga kena tindih tp masa asrama dulu la. skrg jrg la. yg penting sebelum tido kena baca surah qursi dan amik wudhu, moga terhindar dari gangguan makhluk2 halus.

LydSunshine said...

Saya kalau kena sleep paralyses ni tak rasa cam kena tindih, tapi rasa mcm nak buka mata susah sgt padahal saya dah sedar pastu rasa berat.

Cik FaRiZaM said...

sy slalu gak kene. n agak menakutkan...sbb rasa nak buka mata pon tk boleh...masa tu dah dlm keadaan sedar...rsa tkleh nk buka mata, nk ckp pon tkleh..tp tk tahu la kalau sy bermimpi , hehe

tp rasanya betul2....

sbb tu kita tk elok tido telentang cmtu, kene ikut cara nabi tido :D

alhamdulillah tk kene dah....

tq singgah blog sy - afasz.blogspot.com

Makwe Kintan said...

byk "betol ke?"...mknenya xkonfemla tu...

nita said...

saya tak pernah kena kot ???

Adek saya pernah citer dia nampak lembaga serba putih duduk atas dada adik saya yg satu lagi, bila tanya ditanya adik yang satu lagi, dia kata hanya rasa dihimpit tapi dia tak nampak..

seram..

Alin Marlini said...

penah mengalami tp still blm teruk sangtlah

Syakir Rahman said...

bnyk nye "betul ke?"
xtaw nk jawab...hahaha

Miziey said...

Pernah dengar pasal ni. Hmmm. Weird.

MamaEma said...

basuh kaki sebelum tidur..dan baca doa

Puan Kutu said...

sy pun Alhamdulillah tak pernah kena..

♥ ROS ♥ said...

Alamak..seramm.. Moga kita dijauhkan.. Hihii...

siti kektus said...

uiitt ! lama ha tak bw sini kan. lalala

pernah kor rasa sekali masa dok hostel dulu. pastu tak pernah dah. tapi, dulu fikir ada benda lain je. hehehe serraamm ai !

Ezad Skytech said...

aq pernah kena mcm ni dulu...alhamdulillah..skrg ni da takde da...masa terjaga tiba2 tu..seluruh anggota badan mcm tak boleh nak bergerak...nak menjerit pun suara mcm tersekat je...cuma mata je yg boleh bergerak...pengalaman kot...:D

Ini Kisah Tia said...

tak pernah ada .. dan tak megharapkan jugak ..

Nazayiena said...

Pernah juga kena tindih bila tido,rasa kita x boleh nak mengeluarkan suara dan bergerak2....

Salam kenal dr Kak Nurul dan follow u...

nabilah_2908 said...

sama lah..tak pernah mengalaminya..

tapi teori Cik Farizam...ada betulnya.. :)

mama pipie said...

mama penah kena beberapa kali tapi rasanya tak brape teruk.. cuma jgn panik dan ingat lah allah.. baca ayat qursi

Anonymous said...

sy ada terbaca jgk psl kelumpuhan tidur..tapi ada beberapa persoalan timbul apabila baca artikel tu..

1) kalau betul ia hanyalah kelumpuhan tidur, kenapa rasa dihimpit tu akan pergi apabila saya mencuba berkali-kali membaca ayat Kursi?(walaupun suara xkeluar, tapi cuba jgk baca dalam hati..hakikatnya, mmg payah nak baca ayat Kursi time ni. semakin dibaca, semakin kuat rasa ditindih)

2)Kenapa situasi rasa dihimpit ni akan segera hilang apabila tangan/anggota badan saya disentuh oleh orang lain? Contoh, ada sekali tu, tidur kat bilik di asrama.tiba2, sy ditindih. sedangkan ada kawan yang berada di sebelah saya sedang membaca. kemudian saya cuba sedaya-upaya menggerakkan tangan kanan sy tp hanya jari yg bergrk terketar2. Kwn sy segera menyentuh tangan saya takut saya sakit.Kemudian, automatically satu beban yang dirasakan berada di atas badan saya hilang.kenapa da kenapa?

harap student Medic yang ada ada belajar mengenai ini, dapat beri penjelasan.

Khairul Hilmi bin Sidek said...

Saye setuju dgn anynonamous.. Saye selalu kene 2,3 ari ni kat umah mak saye. Tp kalu tdo kat umah sewa xde plak kene. Bile dapat bace ayat kursi atau boleh sebut ALlah je, terus ilang. Sebut mende lain xjd ape. Saye blh nampak org keliling. Kadang2 rase macam roh kuar dr badan rase mcm mimpi tp boleh kawal, saye tahu saye tgh mimpi, kalau nk bgn mmg payah sebab kene kuar dr mimpi dulu..

Anonymous said...

Sy pernh kena rasa seperti ditindih. Tp bkn ditindih oleh makhluk halus. Cuma lumpuh 1 badan bila tidur. Rasa cuma sukar menggerakan badan dan membuka mata. Ble ja dah dapat membuka mata barulah dapat bergerak badan tp masih rasa berat2 dan letih2. Klo secara sainstifiknya. Benda ni berlaku xsemestinya dr jin/syaitan. kadag2 badan rasa terlalu letih smpai lumpuh sementara saja.