APAKAH MASAKAN FEVERET ORANG LELAKI BUJANG MALAYSIA | impianku dalam mimpiku

Thursday, June 21, 2012

APAKAH MASAKAN FEVERET ORANG LELAKI BUJANG MALAYSIA


Assalamualaikum...

MASAKAN.... jangan sangka orang lelaki xreti masak.. cuba kita renungkan, tukang masak yang termasyur di muka bumi ni pun kebyakkan nye adalah orang lelaki kan...

Tapi kat sini aku nk refer kepada orang lelaki bujang di malaysia ye... apakah masakan yang selalu dimasak oleh orang lelaki bujang kat malaysia ni ek selain meggi...


gambar hiasan :)


--------------------------------------------------------------------

TELUR
---> telur goreng mata kerbau
---> telur dadar
---> telur masak kicap
---> telur sambal
---> telur cincai
---> telur masin

SARDIN
---> sardin mentah yang keluar dari tin
---> kalau nk rasa banyak tambah banyak siket air asam ( kadang guna air paip je)
---> sardin tin, pastu tambahkan lagi bawang2 dan ramuan yang seadanya

IKAN
---> ikan goreng
---> ikan masin
---> kalau rajin siket ikan bakar atas dapur gas :)

SAYUR
---> sayur masak air
---> ulam-ulaman seperti ulam raja, sayur kobis, kacang panjang dan sebagainya..

--------------------------------------------------------------------

banyak jugak resepi lelaki bujang ni ... tapi yang penting tahap kerajinan dan kemahiran serta ekonomi seseorang gak kan..

ko orang ada lagi x resepi yang simple untuk orang bujang yang mudah untuk disediakan dan sedap dimakan.. hehe

kalau nk senang n sedap makan kat kedai je la.. senang citer..

Sekian...


IMAGINE OUR LIFE FOR OUR FUTURE

33 comments:

Anum said...

wajib kan
hehe

Faris Adli said...

buat apalah nak masak susah2 macam nasi beryani ke..makan asal kenyang sudah..

Nini D.. said...

semua menu best!

Zurina Hj.Zainal said...

hahaha! satu jer yg awak lupa...MASAK AIR...:)

:: Mrs.Eady :: said...

suami akak adalah tukang masak yg aling sedap didunia dr dia bujang & sampai skrg..ahakkkss....tu diaaa puji tak hengattttt!

Riena Haiqal said...

hahahahaha... makanan yang sangat2 penting juga buat saya masa saya masih bujang dulu... hehehehe..sebab benda tu jer yang paling ringkas dan paling terror saya pernah masak.. heheheheh

msredcheesecake said...

laki makan ulam ke?

Rai said...

alamak..sori dik..husband akak tukang masak advance sikit..haha.. dia peberet dia kari..tapi sardin telur semua tu dia makan jugak la..

satu lagi..nasi goreng..humban segala dalam tu..senang kan..jangan kata lelaki bujang.. wanita bujang dan yang da kawin pun suka..

JunAina said...

Beli makanan segeri yg berlambak2 kat kedai masuk lam air panas dgn tin skali pastu ngap2 dgn nasi or roti.

Anak bujang akak umo 8 tahun pun suak telur goreng kicap, lauk lain ada pun kasang2 mintak yg tu jugak. Mood mak=hangin (kalu tahu tak yah penat2 masak!)

teratak hati said...

Tu bkn lelaki bujang je..pmpuan bujang pn menu cmtu la..
Jom tgk old school motor lagi..apakah namanya??

Cik Aien said...

ok la tu..menu yg simple,jimat kos,jimat masa n tenaga..hehe..
follow u,hope sudi follow back ;)

Irfa said...

oklah tu//dr hanya tahu masak air je

siti kektus said...

ikan bilis goreng pon senang je weh nak masak. haha :D


advance jugak lah budak laki reti masak sayur. nampak lah seimbang sikit makanan tu. :D

mrs kayrul said...

resepi bujang yang paling sedap..murtabak maggi

Ahmad Haziq Azlan said...

zaman canggih sekarang makan domino je

syuhadah rashid said...

-Rendam telur dalam air mendidih. masak guna tmpat masak air elektrik. Jadi lah telur rebus, telur 1/2 masak.
-masa kat asrama, kitaorang iron roti, letak milo tgh2, letak roti lagi. amek kain besih, iron smpai milo cair. :)

♥ ROS ♥ said...

Ok lah kalau dpt suamipndai masak.. Suami ros tak pndai ape pun... :p tp bersyukur pandai wat bnda lain.kahkah...

THE LEKAT LEKIT STORY said...

skrg ni byk dh lauk segera dlm tin. smpai nasi goreng pn dh ada tuna segera dlm tin. masak nasi.. lepas tu gaul je.. dh jd nasi goreng. So lelaki bujang kt luar sana x pyh risau hujung bln budget out blh cuba resepi2 yg ada kt entri ni

Yaya Azura aka Naz Azra said...

makan roti dgn kacang panggang dlm tin.dua2 tak yah masak.hehe..kalau ko rajin sikit goreng daging burger.

onlajer said...

meggi mi, burger dan nasik lemak kedai mamak hehe

Chuu Muqhlis said...

org bujang klu rjin masak pon da cukup untung.,x kire la simple mne pon masakan tu

Asyiqin Haulisah said...

masakan bujang tu lg sedap tau. especially telur mata kerbau kuning telur mahu cair.

aizamia3 said...

antara yang mudah untuk disediakan..

psstt: pakar rujuk dalam masakan bila dia outstation ---> en. suami.. hehehe..

ummiarissa said...

goreng roti telur pandai tak?tu pun resepi paling senang dimasak...hmm...tak hairankan kalau lelaki tak pandai masak pun,tapi kalau ada usaha,pasti ada kejayaan...tak gitu?he he he

wahida said...

buat nasi goreng nok...senang giler!!

Adylia Qarissa said...

anak dara pon masak menu yang sama ;p

pinky said...

resipi xblh blah....


nanti bl p kursus confirm daku rindu nk bc entry sengal lagi ni...=P

Myra Jay said...

Bukan setak peberet orang laki je, peberet semua orang..
Mudah dan cepat :)

afiqazizan said...

Makanan mesti nak simple dan ringkas punya..hehe..:)

Ca Cik Duyung said...

<---pompuan bujang yang ni pon suka menu2 diatas..hahaha

chii said...

Nasi goreng. Org laki bujang ske wat gak

yayangherbal said...

heumm te;urnya kayaknya enakk bener

C'Jai said...

sebenarnya orang lelaki lah yg terer memasak..sejarah telah membuktikannya..

tapi masakan yg sgt2 sedap tentulah dari air tangan seorang ibu..tul tak... :-)